Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015

Η ανθρωπολογία των Μαυροβούνιων

Το Μαυροβούνιο αποτέλεσε αντικείμενο μελέτης για αρκετούς ανθρωπολόγους. Παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα δύο ανθρωπολογικών ερευνών για τον πληθυσμό της περιοχής.

Την ανθρωπολογία του Μαυροβούνιου μελέτησε ο Eugène Pittard, σε δημοσίευσή του με τίτλο "Les Monténégrins, Notes anhtopologiques préliminaires" στο περιοδικό Revue Anthropologique. Ο Pittard βρέθηκε για πρώτη φορά σε αυτήν την ορεινή και απομονωμένη περιοχή, που αντιστάθηκε ηρωικά στους Οθωμανούς. Παρατηρεί αρχικά ότι οι Μαυροβούνιοι είναι...
έντονα βραχυκέφαλοι, με μεγάλο ανάστημα. Θεωρεί ότι είναι κυρίως Διναρικοί, όπως και οι γειτονικοί λαοί, όπως Βόσνιοι, Ερζεγοβίνοι, Δαλματοί και μέρος των Σέρβων και των Αλβανών.

Έλαβε μετρήσεις σε πολύ μικρό δείγμα, με τον κεφαλικό δείκτη να κυμαίνεται από 84,66 μέχρι 88,89 κάτι που δείχνει καθαρή τάση υπερβραχυκεφαλίας. Ο ρινικός δείκτης κυμαίνεται από 60,38 μέχρι 64,91 κάτι που δείχνει λεπτορρινία. Το χρώμα των μαλλιών είναι κυρίως σκούρο, όπως και αυτό των ματιών, ενώ το προφίλ της μύτης ήταν κυρτό ή ίσιο. Βλέπουμε δηλαδή μια έντονη Διναρική τάση.

Σε μια άλλη μελέτη, ο ανθρωπολόγος Β. Males πήρε μετρήσεις σε 100 Μαυροβούνιους, καθώς και σε κατοίκους μιας γειτονικής Σερβικής περιοχής. Μια περίληψη των αποτελεσμάτων βρίσκουμε στο περιοδικό L'Anthropologie. Ο πίνακας με τις μετρήσεις είναι ο εξής:


Το ύψος είναι πολύ υψηλό για την εποχή που ελήφθησαν οι μετρήσεις. Ο κεφαλικός δείκτης, στην τέταρτη σειρά, κυμαίνεται από 86,1 μέχρι 88,2 κάτι που δείχνει υπερβραχυκεφαλία. Οι μετρήσεις του προσωπικού δείκτη έχουν σημαντικές διακυμάνσεις. Ο ρινικός δείκτης είναι πολύ χαμηλός, κάτι που δείχνει λεπτορρινία. Συνεπώς, οι μετρήσεις δείχνουν μια κυριαρχική Διναρική τάση, ενώ λογικά υπάρχει και μια μικρότερη Αλπική τάση.

8 σχόλια:

  1. Οι Μαυροβούνιοι έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά του Balkan Borreby, του εκδιναρισμένου κρομανοειδή. Στην παρουσία αυτού του τύπου οφείλουν το μεγάλο μέσο όρο ύψους. Αναφέρεται ξεκάθαρα από τον CS Coon.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για μενα οι μικρες πατριδες εχουν ενδιαφερον, χωρις ιδιαιτερο λογο, και γι αυτο μου αρεσει αυτο το άρθρο. Τα μικρά κρατη της Ευρωπης ειδικα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ιστολόγιο,αυτή εδώ η Φινλανδέζα στο βίντεο είναι Τουρανική,σωστά;

    https://www.youtube.com/watch?v=h_0vYxE_KmA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λακωνική καταγωγής φαίνεται.Έχει αρκετούς τέτοιους πληθυσμούς στην Σκανδιναβία.

      Διαγραφή
    2. Παρεμπιπτόντως,η φιλανδική γλώσσα δεν ανήκει στις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες και ίσως είναι ''δημιουργημένη'' στα βόρεια της Ασίας.

      Διαγραφή
    3. Συγγνώμη Λαπωνικής*

      Διαγραφή
  4. Απάντηση προς ηττοπαθή ανθέλληνα που αμφισβητούσε τους λόγους μου προσβλητικά σε προηγούμενο σχόλιο. Αποκαταστάση της αλήθειας πέρι του πρώτου πολιτισμένου γένους του κόσμου, και εκπολιτιστών της οικουμένης, τους Έλληνες:

    "...Λέγεται πως η ενασχόληση με τη φιλοσοφία άρχισε από τους βαρβάρους, επειδή στους Πέρσες υπήρξαν οι Μάγοι, στους Βαβυλώνιους ή Ασσύριους οι Χαλδαίοι, οι γυμνοσοφιστές στους Ινδούς και στους Κέλτες και Γαλάτες οι ονομαζό­μενοι Δρυΐδες και Σεμνόθεοι, σύμφωνα με όσα λέει ο Αρι­στοτέλης στον «Μαγικό» και ο Σκωτίων στο εικοστό τρίτο βιβλίο της «Διαδοχής».
    Λένε ότι ο 'Ωχος καταγόταν από τη Φοινίκη, ο Ζάμολξις από τη Θράκη και ο Ατλας από τη Λιβύη.

    Οι Αιγύπτιοι λένε ότι ο Ήφαιστος ήταν γιος του Νείλου, και αυτός είναι που άρχισε τη φιλοσοφία, της οποίας επικεφα­λής είναι οι ιερείς και οι προφήτες.

    Μετά τον Ζωροάστρη λέει πως υπήρξαν πολλοί Μάγοι διαδοχικά, όπως Οστάνες,
    Αστράμψυχοι, Γωβρύες και Γιαζάτες μέχρι την κατάλυση του Περσικού κράτους από τον Αλέξανδρο.Αυτοί όμως αγνοούν τελείως τα επιτεύγματα των Ελλή­νων, από τους οποίους άρχισε όχι μόνο η φιλοσοφία αλλά και ολόκληρο το ανθρώπινο γένος, και τα αποδίδουν στους Βαρ­βάρους.


    Για τον Λίνο λένε πως ήταν γιος του Ερμή και της Μού­σας Ουρανίας. Έγραψε κοσμογονία, για την τροχιά του ήλιου και της σελήνης και για τη γέννηση ζώων και καρπών. Τα ποιήματα του αρχίζουν ως εξής:

    Ήταν κάποτε μια εποχή που όλα ήταν ενωμένα.

    Σ' αυτό βασιζόμενος ο Αναξαγόρας είπε πως όλα τα πράγ­ματα ήταν μαζί και κατόπιν ήρθε ο νους και έβαλε τάξη. Ο Λίνος πέθανε στην Εύβοια από βέλος του Απόλλωνα και στον τάφο του υπάρχει το εξής επίγραμμα
    :
    Εδώ δέχτηκε η γη τον νεκρό Θηβαίο Λίνο, τον γιο της καλιστέφανης Μούσας Ουρανίας. Έτσι άρχισε από τους Έλληνες η φιλοσοφία, της οποίας ακό­μη και το όνομα δεν έχει σχέση με τη γλώσσα των βαρβάρων. Όσοι θεωρούν τη φιλοσοφία επινόηση των Βαρβάρων, φέρνουν παράδειγμα και τον Ορφέα από τη Θράκη, λέγοντας ότι υπήρξε φιλόσοφος πολύ αρχαίος..."

    κλπ κλπ

    http://lyk-lechain.ilei.sch.gr/lyklec/stuff/ancient/diol001.pdf

    Είναι απορίας άξιο πως σε αυτούς τους γνωστικούς... ανθέλληνες ξεφεύγει το πρώτο κι όλας κεφάλαιο του Διογένους του Λαέρτιου (αλλά και τόσες άλλες αναφορές). Άκυρο εκ της ιστορίας το επιχείρημα ότι οι "Αιγύπτιοι-Μεσοποτάμιοι" κλπ εκπολίτισαν τους Έλληνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. *της Ιστορίας (της Φιλοσοφίας) του Διογένους του Λαέρτιου με τίτλο Βίοι Φιλοσόφων

      Διαγραφή

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δεν φέρουν καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών τους.