Τη μεγαλύτερη σημασία έχουν τα
ψυχικά γνωρίσματα των φυλών, καθώς επηρεάζουν την συμπεριφορά τους. Ο
εντοπισμός των εξωτερικών χαρακτηριστικών ενός ανθρώπου, μας δίνει πληροφορίες
για την πιθανή συμπεριφορά του, καθώς σωματικά και ψυχικά γνωρίσματα συνδέονται
άρρηκτα. Έτσι εξηγείται το γεγονός ότι το πρώτο που ρωτάμε να μάθουμε για
κάποιον άγνωστο είναι η εθνικότητά του. Πίσω από την εθνικότητα υποκρύπτονται
τα φυλετικά του γνωρίσματα, ώστε με αυτόν τον τρόπο να αποκτηθούν πληροφορίες
σχετικά με την πιθανή συμπεριφορά του. Στη μελέτη της ιστορίας μπορεί να γίνει
και το αντίθετο, δηλαδή η εξαγωγή συμπερασμάτων για την φυλετική καταγωγή ενός
λαού ή συγκεκριμένων προσώπων με βάση τη συμπεριφορά τους. Αυτή η γνώση
αποτελεί ένα ισχυρότατο εργαλείο που δίνει η φυλετική ανθρωπολογία στους
ιστορικούς μελετητές.
Όπως είπε και ο Γερμανός φυλετικός μελετητής Fritz Lenz “Αν ήταν μόνο για τις σωματικές φυλετικές διαφορές, (… ) τότε το όλο ζήτημα περί φυλής δεν θα είχε νόημα”. Πράγματι, αν η μόνη διαφορά των φυλών ήταν εμφανισιακή, τότε δεν θα είχε ιδιαίτερη σημασία η φυλή στην οποία ανήκει κανείς. Ίσως κάποιοι καλλιτέχνες να ενδιαφέρονταν με σκοπό να μάθουν να απεικονίζουν ορθά τις σωματικές διαφοροποιήσεις. Πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι τα φυλετικά χαρακτηριστικά, σωματικά και ψυχικά, αποτελούν μια αδιαίρετη ολότητα και δεν νοείται στη φύση διαχωρισμός τους.
Οι φυλές διαθέτουν σωματικά και ψυχικά χαρακτηριστικά αλληλένδετα μεταξύ τους. Κάθε φυλή διαθέτει διαφορετική κοσμοθέαση από τις άλλες. Κάθε άνθρωπος βλέπει διαφορετικά έναν ομόφυλο, παρά έναν διαφορετικού φύλου. Τα κοινά ψυχικά γνωρίσματα κάνουν τα άτομα της ίδιας φυλής να επιθυμούν να συναναστραφούν με ομόφυλους, έστω και αν αυτό γίνεται ασυνείδητα. Δεν είναι τυχαία η αρχαία φράση “όμοιος ομοίω αεί πελάζει”, δηλαδή ότι ο άνθρωπος τείνει να συναναστρέφεται με τους ομοίους του. Οι όμοιοι λογίζονται με τη φυλετική συγγένεια, η οποία αρχικά προσδιορίζεται οπτικά και στη συνέχεια επιδρούν τα ψυχικά γνωρίσματα που σε ένα μεγάλο βαθμό είναι κοινά παρά την επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος. Η κοινωνία δεν μπορεί να μεταβάλλει τα έμφυτα χαρακτηριστικά των φυλών. Μπορεί όμως να δώσει ή όχι τη δυνατότητα να καλλιεργηθούν και να αναδειχθούν τα κληρονομημένα χαρακτηριστικά.
Η κάθε φυλή είναι λογικό να θεωρεί τον εαυτό της ως πρότυπο ομορφιάς. Το γεγονός αυτό γίνεται ασυνείδητα και είναι ο βασικός μηχανισμός της σεξουαλικής επιλογής. Τα κριτήρια σεξουαλικής επιλογής στον άνθρωπο από το θηλυκό είναι φυλετικά και κοινωνικά, αν βέβαια δίνεται η δυνατότητα επιλογής. Είναι προφανές ότι ευνοούνται τα άτομα της ίδιας φυλής ως προς τα φυλετικά κριτήρια. Τα κοινωνικά κριτήρια μπορεί να είναι περίπλοκα και να οδηγήσουν σε επιμιξίες. Αποτελεί άμυνα της φύσης απέναντι στην φυλετική επιμιξία η ασυνείδητη σεξουαλική επιλογή των ομόφυλων ατόμων για λόγους εμφανισιακούς, αφού θεωρούνται ως πρότυπα ομορφιάς και για λόγους συμπεριφοράς, αφού τα ψυχικά χαρακτηριστικά είναι κοινά.
Τα διάφορα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά συνδέονται με αντίστοιχες αντιλήψεις περί συμπεριφοράς. Μπορούν να αναφερθούν πολλά παραδείγματα στον Ευρωπαϊκό χώρο. Τα ανοικτά μάτια σε λευκό άνθρωπο θεωρούνται δείγμα ζωντάνιας, αντίληψη που συνδέεται με τον Μεσογειακό τύπο. Τα κλειστά μάτια που έχουν βαριά βλέφαρα θεωρούνται δείγμα οκνηρίας και βραδύτητας, αντίληψη που συνδέεται στην Ευρώπη με τον Αλπικό τύπο. Η έντονη τριχοφυΐα στα φρύδια, ειδικά όταν τείνουν να ενωθούν, θεωρείται δείγμα αγροίκου, γεγονός που συνδέεται με τον Αρμενοειδή τύπο. Η προεξοχή των οστών στα φρύδια θεωρείται δείγμα σκληροτράχηλου ανθρώπου, γεγονός που συνδέεται με τον Νορδικό ή Κρομανοειδή τύπο. Αυτές οι αντιλήψεις βασίζονται σε συγκεκριμένη φυλετική πραγματικότητα και δεν είναι καθόλου τυχαίες. Αποτελούν μια πρώτη εντύπωση, που έχει προκύψει ασυνείδητα από την εμπειρία αναρίθμητων γενεών.
Από τους παρακάτω εικονιζόμενους, ποιός σας μοιάζει αγροίκος, ποιός σκληροτράχηλος και ποιός φιλικός, γεμάτος ζωντάνια;
Αναγνωρίστε τον φυλετικό τύπο του καθενός και βγάλτε συμπεράσματα!
Όπως είπε και ο Γερμανός φυλετικός μελετητής Fritz Lenz “Αν ήταν μόνο για τις σωματικές φυλετικές διαφορές, (… ) τότε το όλο ζήτημα περί φυλής δεν θα είχε νόημα”. Πράγματι, αν η μόνη διαφορά των φυλών ήταν εμφανισιακή, τότε δεν θα είχε ιδιαίτερη σημασία η φυλή στην οποία ανήκει κανείς. Ίσως κάποιοι καλλιτέχνες να ενδιαφέρονταν με σκοπό να μάθουν να απεικονίζουν ορθά τις σωματικές διαφοροποιήσεις. Πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι τα φυλετικά χαρακτηριστικά, σωματικά και ψυχικά, αποτελούν μια αδιαίρετη ολότητα και δεν νοείται στη φύση διαχωρισμός τους.
Οι φυλές διαθέτουν σωματικά και ψυχικά χαρακτηριστικά αλληλένδετα μεταξύ τους. Κάθε φυλή διαθέτει διαφορετική κοσμοθέαση από τις άλλες. Κάθε άνθρωπος βλέπει διαφορετικά έναν ομόφυλο, παρά έναν διαφορετικού φύλου. Τα κοινά ψυχικά γνωρίσματα κάνουν τα άτομα της ίδιας φυλής να επιθυμούν να συναναστραφούν με ομόφυλους, έστω και αν αυτό γίνεται ασυνείδητα. Δεν είναι τυχαία η αρχαία φράση “όμοιος ομοίω αεί πελάζει”, δηλαδή ότι ο άνθρωπος τείνει να συναναστρέφεται με τους ομοίους του. Οι όμοιοι λογίζονται με τη φυλετική συγγένεια, η οποία αρχικά προσδιορίζεται οπτικά και στη συνέχεια επιδρούν τα ψυχικά γνωρίσματα που σε ένα μεγάλο βαθμό είναι κοινά παρά την επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος. Η κοινωνία δεν μπορεί να μεταβάλλει τα έμφυτα χαρακτηριστικά των φυλών. Μπορεί όμως να δώσει ή όχι τη δυνατότητα να καλλιεργηθούν και να αναδειχθούν τα κληρονομημένα χαρακτηριστικά.
Η κάθε φυλή είναι λογικό να θεωρεί τον εαυτό της ως πρότυπο ομορφιάς. Το γεγονός αυτό γίνεται ασυνείδητα και είναι ο βασικός μηχανισμός της σεξουαλικής επιλογής. Τα κριτήρια σεξουαλικής επιλογής στον άνθρωπο από το θηλυκό είναι φυλετικά και κοινωνικά, αν βέβαια δίνεται η δυνατότητα επιλογής. Είναι προφανές ότι ευνοούνται τα άτομα της ίδιας φυλής ως προς τα φυλετικά κριτήρια. Τα κοινωνικά κριτήρια μπορεί να είναι περίπλοκα και να οδηγήσουν σε επιμιξίες. Αποτελεί άμυνα της φύσης απέναντι στην φυλετική επιμιξία η ασυνείδητη σεξουαλική επιλογή των ομόφυλων ατόμων για λόγους εμφανισιακούς, αφού θεωρούνται ως πρότυπα ομορφιάς και για λόγους συμπεριφοράς, αφού τα ψυχικά χαρακτηριστικά είναι κοινά.
Τα διάφορα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά συνδέονται με αντίστοιχες αντιλήψεις περί συμπεριφοράς. Μπορούν να αναφερθούν πολλά παραδείγματα στον Ευρωπαϊκό χώρο. Τα ανοικτά μάτια σε λευκό άνθρωπο θεωρούνται δείγμα ζωντάνιας, αντίληψη που συνδέεται με τον Μεσογειακό τύπο. Τα κλειστά μάτια που έχουν βαριά βλέφαρα θεωρούνται δείγμα οκνηρίας και βραδύτητας, αντίληψη που συνδέεται στην Ευρώπη με τον Αλπικό τύπο. Η έντονη τριχοφυΐα στα φρύδια, ειδικά όταν τείνουν να ενωθούν, θεωρείται δείγμα αγροίκου, γεγονός που συνδέεται με τον Αρμενοειδή τύπο. Η προεξοχή των οστών στα φρύδια θεωρείται δείγμα σκληροτράχηλου ανθρώπου, γεγονός που συνδέεται με τον Νορδικό ή Κρομανοειδή τύπο. Αυτές οι αντιλήψεις βασίζονται σε συγκεκριμένη φυλετική πραγματικότητα και δεν είναι καθόλου τυχαίες. Αποτελούν μια πρώτη εντύπωση, που έχει προκύψει ασυνείδητα από την εμπειρία αναρίθμητων γενεών.
Από τους παρακάτω εικονιζόμενους, ποιός σας μοιάζει αγροίκος, ποιός σκληροτράχηλος και ποιός φιλικός, γεμάτος ζωντάνια;
Αναγνωρίστε τον φυλετικό τύπο του καθενός και βγάλτε συμπεράσματα!
εχω μια απορια και θα ηθελα να μου την λυσετε...ενω εχω μεσογιακα χαρακτηριστικα, πάνω απο τα φρυδια μου έχω κατι σαν εξωγκομα, ειναι αυτο που λετε στον τυπο του Νορδικου τυπου με την προεξοχη των οστων στα φρυδια?
ΑπάντησηΔιαγραφήΜικρό οστεϊκό εξόγκωμα στα φρύδια (browridge) συναντάται συχνά και στον Μεσογειακό τύπο και στον Νορδικό. Μεγάλο εξόγκωμα, αν συνδυάζεται με μάτια "βαθιά" τοποθετημένα (deep set eyes) είναι χαρακτηριστικό του Κρομανοειδούς τύπου (Cromagnid).
ΔιαγραφήΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ
μπορείτε να μου αναφέρεται κάποια στοιχεια για τον κρομανοειδούς τύπου και σε ποιες περιοχες τον συναντάμε γιατι δεν γνωρίζω καθόλου περί αυτού του τύπου?ευχαριστώ για την προηγούμενη απάντηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Κρομανοειδής τύπος (Cromagnid) συναντάται σε ολόκληρη την Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Βορειοδυτική, αλλά σε ισχυρή μίξη με άλλες φυλές, τόσο που δύσκολα συναντάται καθαρός. Ο τύπος αυτός παρουσιάζει οστεϊκό εξόγκωμα στα φρύδια με "βαθιά" τοποθετημένα μάτια, βλέφαρα σχετικά βαριά, ενώ το σήμα κατατεθέν του είναι το ευρύ γωνιώδες σαγόνι με μικρή απόληξη, δίνοντας στο πρόσωπο σχήμα πενταγώνου. Αυτό το σαγόνι το έχουν πολλοί γύρω μας. Αυτοί εμφανίζουν Κρομανοειδή επίδραση. Ως προς τα ψυχικά γνωρίσματα, ο Κρομανοειδής παρότι είναι δραστήριος και τολμηρός, είναι κάπως "μαζεμένος" σαν χαρακτήρας. Παράδειγμα του τύπου αυτού είναι ο Ισπανός ποδοσφαιριστής Xabi Alonso.
ΔιαγραφήΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ
Η έντονη τριχοφυΐα στα φρύδια, ειδικά όταν τείνουν να ενωθούν, θεωρείται δείγμα αγροίκου, γεγονός που συνδέεται με τον Αρμενοειδή τύπο.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Οι Έλληνες έχουν φρύδια συχνά πυκνά και είναι ενωμένα κατά 75 τοις εκατό." Coon.
"Εντός της ελληνικής ομάδας, βαριές γενειάδες, βαρύ οστεϊκό εξόγκωμα και σμιχτά φρύδια έχουν την τάση να συνδεθούν με ένα αλπικού τύπου." Coon
*με έναν αλπικό τύπο.
ΔιαγραφήΠυκνά φρύδια εμφανίζει εκτός από τον Αρμενοειδή, ο Αλπικός αλλά και ο Μεσογειακός, οπότε λογικό εδώ πέρα με τόσους Αλπικούς. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ενωμένα (concurrent eyebrows) σε τόσο μεγάλο ποσοστό (!) στην Ελλάδα, παρά μόνο σε μια μικρή μειοψηφία.
ΔιαγραφήΟι Αλπικοί στην Ελλάδα παρότι έχουν πυκνά φρύδια, κατά την εκτίμησή μου, δεν έχουν τόσο μεγάλο ποσοστό ενωμένων φρυδιών όσο οι Αρμενοειδείς, εξ'ου και η σύνδεσή τους κυρίως με "αγροίκους". Έχεις ένα δίκιο στην παρατήρησή σου, καθώς ενωμένα φρύδια έχουν και κάποιοι Αλπικοί, χωρίς να φαίνονται "αγροίκοι".
Επίσης περί Αλπικού, ως προς το ωστεϊκο εξόγκωμα, ο Coon κάνει προφανώς λάθος αφού κλασικά συνδυάζεται με Κρομανοειδή επίδραση και όχι Αλπική.
Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ
Σε καμία περίπτωση δεν είναι ενωμένα (concurrent eyebrows) σε τόσο μεγάλο ποσοστό (!) στην Ελλάδα, παρά μόνο σε μια μικρή μειοψηφία.
ΔιαγραφήΚάνεις λάθος
"The eyebrows are often thick, and are concurrent in 75 per cent of the group;" Coon
Αλλά υπάρχουν και στους Διναρικούς
"The eyebrows are usually thick, and are concurrent in 70 per cent of the group." Coon.
Μπορείς να το διαβάσεις εδώ
http://www.theapricity.com/snpa/racesofeurope.htm
Επίσης περί Αλπικού, ως προς το ωστεϊκο εξόγκωμα, ο Coon κάνει προφανώς λάθος αφού κλασικά συνδυάζεται με Κρομανοειδή επίδραση και όχι Αλπική.
ΔιαγραφήΑν δεν κάνω λάθος ο Coon ταξινομεί τον Κρομανοειδή ως Αλπικό, δεν τους διαχωρίζει.
Ο Coon έκανε μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια, αλλά έχει γράψει πολλές γραφικότητες. Πολλοί τον έχουν σε χαμηλή εκτίμηση για ανακρίβειες σαν τις προαναφερθείσες καθώς και για "τύπους" που εφηύρε και ταλαιπώρησαν την ανθρωπολογία.
ΔιαγραφήΜπορεί να έγινε διάσημος, αλλά υπάρχουν σημαντικότεροι ανθρωπολόγοι όπως οι Eickstedt, Lundman, Gunther (παρά τα νορδικιστικά), Biasutti και άλλοι.
Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ
Οι πηγές του για την Ελλάδα είναι:
ΔιαγραφήA bibliography of works on the physical anthropology of the modern Greeks would include:
Apostolidθs, BSAP, ser. 3, vol. 6, 1883, pp. 614-616.
Cucukala, G. J., AnthPr, vol. 8, 1930, pp. 12-136.
Hasluck, M. M., and Morant, G. M., Biometrika, vol. 21, 1929, pp. 325-334.
Hrdlicka, A., The Old Americans.
Koumaris,J., ACAP, 1931. Paris, 1931, pp. 218-221.
Neophytos, A. C., Anth, vol. 1, 1890, pp. 679-711; vol. 2, 1891, pp. 25-35.
Ornstein, ZFE, vol. 9, 1877, pp. (39)-(41); vol. 11, 1879, pp. (305)-(306).
Pittard, E., ASAG, vol. 1, 1914, pp. 7-36; BDAIP, vol. 25, 1915, pp. 447-454.
Schiff, F., ZFE, vol. 46, 1914, pp. 14-40.
Stephanos, C., DESM, ser. 4, 10, 1884, Article Grθce, p. 432.
Weisbach, A., MAGW, vol. 11, 1882, pp. 72-97.
Besides these published works reference has been made to a series of 113 Greeks measured in Boston in 1932, by Drs. B. Gardner, S. Kimball, M. Titiev, and Mr. E. Muller, as part of a graduate course in field methods, under the direction of the author.
131 Hawes, C. H., ARBS, vol. 14, 1909-10, pp. 258-280; RBAA, supplement, 1910.
Luschan, F. von, ZFE, vol. 45, 1913, pp. 21-393.
Rosinski, B., Kosmos, vol. 50, 1925, pp. 584-637.
Schiff, F., ZFE, vol. 46, 1914, pp. 8-13.
Δεν τα έχει βγάλει όλα απ'το μυαλό του.