Η Αφροδίτη της Κνίδου είναι έργο του διάσημου γλύπτη της αρχαιότητας Πραξιτέλη. Θεωρούνταν κατά την αρχαιότητα ως το ωραιότερο άγαλμα της θεάς και βρίσκονταν στον ναό της Κνίδου, στη Μικρά Ασία. Παρουσιάζει την Αφροδίτη γυμνή, λίγο πριν το λουτρό της.
Ως μοντέλα για το άγαλμα ο Πραξιτέλης είχε χρησιμοποιήσει δυο εταίρες ερωμένες του, την διάσημη Φρύνη για το σώμα και την Κρατίνη για το κεφάλι. Η τελειότητα της απεικόνισης σε συνδυασμό με το ότι το άγαλμα ήταν χρωματισμένο, έδινε την αίσθηση ότι το άγαλμα ήταν ζωντανός άνθρωπος και μάλιστα πολλοί είχαν ξεγελαστεί! Η γλυπτική τέχνη είχε φτάσει στην τελειότητα, σε βαθμό που να ξεπεραστεί φαντάζει ουτοπικό. Το άγαλμα έχει σωθεί από αντίγραφα.
Αρκετές πληροφορίες και ευτράπελα σχετικά με το άγαλμα δίνει ο Λουκιανός (Έρωτες, 11). Ένα ανέκδοτο μάλιστα της εποχής, έλεγε ότι όταν η θεά πληροφορήθηκε για το άγαλμα, πήγε στην Κνίδο να το δει. Και όταν το είδε φώναξε: «Και που με είδε γυμνή ο Πραξιτέλης;»!!!
Το άγαλμα βασίζεται σε πραγματικές Ελληνίδες της εποχής και σε συνδυασμό με την αληθοφάνεια της απεικόνισης, τα χαρακτηριστικά του σώματος των γυναικών αυτών έχουν μεταφερθεί αυτούσια στο άγαλμα. Συνεπώς ο ανθρωπολόγος μπορεί να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα για τον φυλετικό τύπο των απεικονιζόμενων γυναικών.
Το πρόσωπο εμφανίζει σγουρά μαλλιά, μέτωπο χωρίς κλίση, μύτη ίσια που ξεκινά από ψηλά, μάτια ανοιχτά, πρόσωπο χωρίς γωνίες, χείλη σαρκώδη. Αν μάλιστα δει κανείς το κεφάλι από πλάγια, είναι δολιχοκεφαλικό.
Ο απεικονιζόμενος φυλετικός τύπος είναι ο Μεσογειακός. Μάλιστα, αν προσέξει κανείς τη δομή του σώματος, απεικονίζονται στενοί ώμοι, εξωμορφικά χαρακτηριστικά αλλά και καμπύλες, παρατηρώντας την περιοχή της λεκάνης. Όλοι ασυνείδητα καταλαβαίνουμε ότι αυτή η σωματική δομή δένει με το πρόσωπο. Συνεπώς και οι δύο γυναίκες ήταν Μεσογειακές.
Η απεικονιζόμενη μορφή αποτελούσε το πρότυπο γυναικείας ομορφιάς στον Αρχαίο Ελληνικό και Ρωμαϊκό κόσμο. Ο ίδιος φυλετικός τύπος θαυμάζεται και σήμερα στον δυτικό πολιτισμό.
Ως μοντέλα για το άγαλμα ο Πραξιτέλης είχε χρησιμοποιήσει δυο εταίρες ερωμένες του, την διάσημη Φρύνη για το σώμα και την Κρατίνη για το κεφάλι. Η τελειότητα της απεικόνισης σε συνδυασμό με το ότι το άγαλμα ήταν χρωματισμένο, έδινε την αίσθηση ότι το άγαλμα ήταν ζωντανός άνθρωπος και μάλιστα πολλοί είχαν ξεγελαστεί! Η γλυπτική τέχνη είχε φτάσει στην τελειότητα, σε βαθμό που να ξεπεραστεί φαντάζει ουτοπικό. Το άγαλμα έχει σωθεί από αντίγραφα.
Αρκετές πληροφορίες και ευτράπελα σχετικά με το άγαλμα δίνει ο Λουκιανός (Έρωτες, 11). Ένα ανέκδοτο μάλιστα της εποχής, έλεγε ότι όταν η θεά πληροφορήθηκε για το άγαλμα, πήγε στην Κνίδο να το δει. Και όταν το είδε φώναξε: «Και που με είδε γυμνή ο Πραξιτέλης;»!!!
Το άγαλμα βασίζεται σε πραγματικές Ελληνίδες της εποχής και σε συνδυασμό με την αληθοφάνεια της απεικόνισης, τα χαρακτηριστικά του σώματος των γυναικών αυτών έχουν μεταφερθεί αυτούσια στο άγαλμα. Συνεπώς ο ανθρωπολόγος μπορεί να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα για τον φυλετικό τύπο των απεικονιζόμενων γυναικών.
Το πρόσωπο εμφανίζει σγουρά μαλλιά, μέτωπο χωρίς κλίση, μύτη ίσια που ξεκινά από ψηλά, μάτια ανοιχτά, πρόσωπο χωρίς γωνίες, χείλη σαρκώδη. Αν μάλιστα δει κανείς το κεφάλι από πλάγια, είναι δολιχοκεφαλικό.
Ο απεικονιζόμενος φυλετικός τύπος είναι ο Μεσογειακός. Μάλιστα, αν προσέξει κανείς τη δομή του σώματος, απεικονίζονται στενοί ώμοι, εξωμορφικά χαρακτηριστικά αλλά και καμπύλες, παρατηρώντας την περιοχή της λεκάνης. Όλοι ασυνείδητα καταλαβαίνουμε ότι αυτή η σωματική δομή δένει με το πρόσωπο. Συνεπώς και οι δύο γυναίκες ήταν Μεσογειακές.
Η απεικονιζόμενη μορφή αποτελούσε το πρότυπο γυναικείας ομορφιάς στον Αρχαίο Ελληνικό και Ρωμαϊκό κόσμο. Ο ίδιος φυλετικός τύπος θαυμάζεται και σήμερα στον δυτικό πολιτισμό.
Ο καθενας μπορει να φανταστει πως ηταν η Φρυνη και η Κρατινη.
ΑπάντησηΔιαγραφή