Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

Φυλή και τέχνη

Η τέχνη σχετίζεται με την αίσθηση του ωραίου και την εκδήλωση του εσωτερικού μας κόσμου. Η ποικιλομορφία της καλλιτεχνικής έκφρασης ανά τον κόσμο γίνεται άμεσα αντιληπτή και στον πλέον επιφανειακό παρατηρητή. Κάθε λαός εκφράζεται με τον δικό του τρόπο. Για τον πιο προσεκτικό παρατηρητή, η διαφορά αυτή εδράζεται στην διαφορετική φυλετική υπόσταση. Οι φυλετικές διαφορές στα ψυχικά γνωρίσματα, καταλήγουν αναπόφευκτα και σε διαφορετική καλλιτεχνική έκφραση.

Εξετάζοντας την αρχιτεκτονική, θα δούμε μεγάλη ποικιλομορφία στους διάφορους πολιτισμούς του πλανήτη. Η αρχιτεκτονική της κλασικής Ελλάδας, είναι τελείως διαφορετική από...
αυτήν της Ινδίας, της Κίνας και των Αζτέκων. Αναφέρουμε αυτά τα παραδείγματα πολιτισμών, καθότι δεν υπήρξε σχεδόν καμία αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Σημαντικές διαφορές μπορεί να δει κανείς επίσης μεταξύ Ευρώπης και μέσης Ανατολής. Ο βασικός παράγοντας που επηρεάζει την διαφορετική αρχιτεκτονική έκφραση είναι ο φυλετικός, που κρύβεται κάτω από την λέξη "πολιτισμός". Κάθε φυλή έχει διαφορετική εκτίμηση του ωραίου. Αν σε μας φαίνονται αποκρουστικοί οι Ινδικοί ναοί, ο Ινδός τους θαυμάζει. Και αν εμείς αποθεώνουμε τον κλασικισμό, άλλες φυλές μπορεί να μην συγκινούνται.

Γλυπτική και ζωγραφική βρήκαν πολύ διαφορετικό τρόπο έκφρασης ανά πολιτισμό. Κάθε φυλή έχει τα δικά της κριτήρια ομορφιάς, κάτι που αποτυπώθηκε στις εικονιζόμενες μορφές της γλυπτικής και της ζωγραφικής. Άλλες φυλές έδωσαν σημασία σε αυτές τις τέχνες καθώς τις εξέφραζαν, ενώ άλλες όχι. Αλλού η γλυπτική και η ζωγραφική έφτασαν στο απόγειό τους και αλλού υπήρξαν μόνο ως καρικατούρες. Επίσης, η χρήση τους και τα νοήματα που εξέφρασαν υπήρξαν πολύ διαφορετικά.

Ως προς την μουσική, ο φυλετικός παράγοντας παίζει κεφαλαιώδη ρόλο. Η ποικιλομορφία της μουσικής στον πλανήτη είναι αξιοσημείωτη. Διαφορές στις προτιμήσεις εντοπίζονται ακόμα και μεταξύ συγγενών φυλετικών τύπων. Μια προσέγγιση του ζητήματος έχει γίνει σε προηγούμενο άρθρο. Για τον χορό είναι πιο δύσκολο να βγουν συμπεράσματα. Λογοτεχνία και ποίηση δεν συγκινούν το ίδιο όλους τους λαούς του κόσμου. Όμως και εδώ η σύνδεση με τον φυλετικό παράγοντα είναι δύσκολη, καθώς συνδέονται περισσότερο με την γλώσσα.

Το θέατρο δεν εκφράζει όλες τις φυλές της γης. Και δεν είναι απαραίτητο ντε και καλά να υπάρχουν θέατρα παντού στον κόσμο. Άλλες φυλές έχουν έντονες συναισθηματικές εξάρσεις, ομιλητικότητα και κοινωνικότητα, ενώ άλλες όχι. Για το θέατρο έχει γίνει ξεχωριστό αφιέρωμα, καθότι είναι ένα πολύ τρανταχτό παράδειγμα. Το θέατρο είναι μια μορφή τέχνης, που ίσως να μην υπήρχε ούτε σήμερα, αν δεν εφευρίσκονταν στην αρχαία Ελλάδα. Και βέβαια το υπόβαθρο δημιουργίας των θεατρικών δρώμενων ήταν φυλετικό.

Η σχέση φυλής και τέχνης χρήζει περαιτέρω μελέτης. Είναι ένα δύσκολο ζήτημα, αλλά όποιος το μελετήσει ενδελεχώς, θα διαπιστώσει ξεκάθαρα ότι υπάρχουν διαφορετικές προτιμήσεις στην καλλιτεχνική έκφραση ανά φυλή. Οι εκφραστικές προτιμήσεις συγκλίνουν, όσο υπάρχει φυλετική συγγένεια. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι απαραίτητο κάθε φυλή του πλανήτη να υιοθετεί τον δικό μας τρόπο έκφρασης.

Το συμέρασμα είναι το εξής. Κάθε φυλή έχει τον δικό της τρόπο έκφρασης. Διαφορετικά ψυχικά γνωρίσματα, οδηγούν σε διαφορετική καλλιτεχνικη έκφραση. Μια τέχνη μπορεί να μην εκφράζει το ίδιο δυο διαφορετικές φυλές. Για λόγους κοινωνικής σύμβασης ή μιμητισμού, είναι πιθανό να χρησιμοποιείται η καλλιτεχνική έκφραση άλλων φυλών, όμως πάντοτε είτε χωρίς πραγματική βαθύτερη εσωτερική παρόρμηση, είτε με αλλοιωμένο χαρακτήρα.

9 σχόλια:

  1. Μια ακόμη απόδειξη πως οι νεοέλληνες είναι φτυστά γεννήματα της οριενταλικής πανσπερμίας. Αρχιτεκτονικά, οι ελληνικές πόλεις(;) είναι μνημεία μεσανατολικής τσιμενταρίας, βρωμιάς, γυφτιάς και πλήρους οικοδομικής αναρχίας (όπως το Χαλέπι, η Βαγδάτη, το Κάιρο κ.ο.κ). Ουδεμία σχέση με Ευρώπη και πολιτισμένο γενικά κόσμο. Μουσικά τώρα, η "εθνική" μουσική των νεοελλήνων είναι το μεσανατολίτικο τσιφτετέλι, τα χασικλορεμπέτικα της Προύσσας, τα γυφτο-ποπ-ραπ και οι αμανέδες με μπόλικη κλάψα, που ενσαρκώνονται από παλαιούς και νέους μαυριδερούς Στελλάρες. Όσο για το θέατρο, η χώρα από μόνο της είναι ένας θέατρο σκιών με πρωταγωνιστή και ήρωα τον μεσανατολίτη καραγκιόζη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς πάντως στην Ήπειρο μέχρι και την εισαγωγή του ''αθηναϊκού'' μοντερνισμού' είχαμε και πολιτισμό και αρχιτεκτονική,ενώ η μουσική στηρίζονταν στο κλαρίνο και όχι το μπουζούκι.Πιστεύω ότι παραδείγματα ανάλογα θα βρεις και σε άλλες περιοχές της χώρας.Πληρώνουμε την κακά σερβιρισμένη αστικοποίηση σε μια χώρα που βγήκε μετά από αιώνες σκοταδισμού και αποχής από την ιστορία.

      Διαγραφή
    2. Εύγε στην δοξασμένη και αρχέγονη γη της Ηπείρου! Συμφωνώ απολύτως μαζί σου !

      Διαγραφή
    3. Μετὰ τοὺς Μανιάτες, ἑμεῖς οἱ Ἠπειρῶτες -καὶ οἱ Ἀρβανίτες- εἴμαστε ἡ ἰδανικότερη μαγιὰ παραγωγῆς Ναζιστῶν.

      Διαγραφή
    4. Γιατί μετά τους Μανιάτες?....δεν το καταλαβαίνω....ΠΑΝΤΑ ΜΠΡΟΣΤΑΡΗΔΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΟΙ ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ ΩΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΜΑΣ!

      Διαγραφή
    5. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι
      α)Η Ήπειρος είναι το λίκνο των Ελλήνων
      β)Δύο στους τρεις ιδρυτές της φιλικής εταιρίας ήταν Ηπειρώτες
      γ)Από όσο γνωρίζω μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους η Ήπειρος πρόσφερε τους περισσότερους εθνικούς ευεργέτες.
      Τέλος η διατήρηση της τοπικής ταυτότητας στην εποχή του βόθρου της παγκοσμιοποίησης κάθε άλλο παρά παράλογη ή αναχρονιστική είναι.Είναι το τελευταίο καταφύγιο που έχουμε οι ιθαγενείς απέναντι στον όλεθρο του πολυφυλετισμού και της πολυπολιτισμικότητας.Αντίσταση στους προδότες τώρα και για πάντα.

      Διαγραφή
    6. Φυσικά δεν παραγνωρίζω την προσφορά,αξία και τη γενναιότητα των αδελφών συνελλήνων από κάθε γωνιά της χώρας και πέρα από αυτή.Ο εχθρός είναι ένας και είναι κοινός,ονομάζεται εξαφάνιση μέσω αλλοτρίωσης.Αντίσταση τώρα και για πάντα,μέχρι να σβήσει ο ήλιος και πέρα από αυτό.

      Διαγραφή
  2. συμπληρώνοντας στη παραπάνω "όμορφη νότα" πολιτισμού να μην ξεχνάμε και την τεράστια προσφορά στην τέχνη των απανταχού "αδερφάδων"....χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ποιος Χιμλερ(μελος) είναι αυτος που "θαυμαζει" Αρβανιτες και δηλωνει Ηπειρώτης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δεν φέρουν καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών τους.