Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017

Francis Galton - Ευγονική: Ορισμός, σκοπός και στόχοι

Μια ιστορική δημοσίευση του Francis Galton, στην οποία ο μεγάλος Βρετανός επιστήμονας θέτει τις βάσεις της επιστήμης της Ευγονικής, την οποία ίδρυσε ο ίδιος. Το κείμενο παρουσιάστηκε ενώπιον της Κονωνιολογικής Εταιρίας στο Λονδίνο το 1904 με τίτλο "Eugenics: Its definition, scope and aims". Ο πρωτοπόρος Galton με τη δημοσίευσή του αυτή άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της ανθρώπινης σκέψης, το οποίο θα παραμείνει ανοιχτό μέχρι την τελική του ευόδωση.

Ευγονική είναι η επιστήμη που ασχολείται με όλες τις επιδράσεις που βελτιώνουν τις εκ γενετής ιδιότητες μιας φυλής· επίσης με εκείνες που μπορούν να αναπτυχθούν προς το μεγαλύτερο όφελος. Η βελτίωση των εκ γενετής ιδιοτήτων, ή της φυλής, ενός ανθρώπινου πληθυσμού είναι το μόνο που θα συζητηθεί εδώ.

Τι σημαίνει βελτίωση; Τι σημαίνει η συλλαβή Ευ, που το Αγγλικό αντίστοιχο είναι καλός; Υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ μερικών καλών ιδιοτήτων και ενός γενικά καλού χαρακτήρα ως σύνολο. Ο χαρακτήρας εξαρτάται κυρίως από τις αναλογίες μεταξύ των ιδιοτήτων των οποίων η ισορροπία μπορεί να επηρεαστεί πολύ από την εκπαίδευση. Πρέπει συνεπώς να αφήσουμε την ηθική...
όσο το δυνατόν εκτός της συζήτησης, χωρίς να εμπλακούμε με τις σχεδόν αξεπέραστες δυσκολίες που ορθώνει ως προς το αν ένας χαρακτήρας ως σύνολο είναι καλός ή κακός. Επίσης, το τι είναι καλό ή κακό ως χαρακτηριστικό δεν είναι απόλυτο, αλλά σχετικό με την παρούσα μορφή του πολιτισμού. Ένας μύθος θα μπορούσε να εξηγήσει καλύτερα τι εννοούμε. Ας υποθέσουμε ότι βρίσκομαστε σε έναν Ζωολογικό Κήπο, όπου το βράδυ μέσα στην ησυχία, όπως στους παλιούς μύθους, τα ζώα μπορούν και συνομιλούν μεταξύ τους και κάποιο πολύ έξυπνο πλάσμα που έχει πρόσβαση σε όλα τα κλουβιά, για παράδειγμα ένα φιλοσοφικό σπουργίτι ή αρουραίος, έχει επιφορτιστεί με την συλλογή των απόψεων όλων των ζώων με σκοπό να καταρτίσει ένα σύστημα απόλυτης ηθικής. Περιττό να επεκταθούμε στη σύγκρουση ιδανικών που θα υπήρχε μεταξύ των σαρκοφάγων ζώων και εκείνων που αποτελούν τα θηράματά τους, μεταξύ εκείνων που χρειάζεται να εργάζονται σκληρά για το φαγητό τους και των καθιστικών παρασίτων που προσκολλώνται στο σώμα τους και τους ρουφούν το αίμα και ούτω καθεξής. Ένας μεγάλος αριθμός ψήφων θα συγκεντρώνονταν υπέρ της μητρικής στοργής, αλλά τα περισσότερα είδη ψαριών θα διαφωνούσαν, ενώ ανάμεσα στις φωνές των πτηνών θα ακούγονταν η τραγουδιστή διαμαρτυρία του κούκου. Παρότι δεν μπορεί να υπάρξει συμφωνία περί απόλυτης ηθικής, οι βάσεις της ευγονικής μπορούν εύκολα να οριστούν. Όλα τα πλάσματα θα συμφωνούσαν ότι θα ήταν καλύτερο το υγιές παρά το άρρωστο, το δυνατό παρά το αδύνατο, το καλύτερα προσαρμοσμένο για τον δικό του τρόπο ζωής παρά το μη προσαρμοσμένο. Εν συντομία, θα ήταν καλύτερο να είσαι ένα καλό παρά ένα κακό δείγμα του είδους σου, όποιο και αν είναι αυτό. Έτσι και με τους ανθρώπους. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός αντικρουόμενων ιδανικών, διαφορετικών χαρακτήρων, ασύμβατων πολιτισμών· αλλά χρειάζονται για να δίνουν πληρότητα και ενδιαφέρον στην ζωή. Η κοινωνία θα ήταν βαρετή αν κάθε άνθρωπος έμοιαζε με τον ιδιαίτερα εκτιμητέο Μάρκο Αυρήλιο ή τον Adam Bede. Ο σκοπός της Ευγονικής είναι να εκπροσωπεί κάθε τάξη ή κομμάτι από τα καλύτερα δείγματά του· εφόσον γίνει αυτό, να τους αφήσουμε να δημιουργήσουν τον δικό τους πολιτισμό με τον δικό τους τρόπο.

Μία μεγάλη λίστα ιδιοτήτων μπορεί εύκολα να συγκεντρωθεί σχεδόν από οποιονδήποτε, πλην κάποιων "δύστροπων", επιλέγοντας τα καλύτερα δείγματα της τάξης του. Θα περιλάμβαναν υγεία, ενεργητικότητα, ικανότητα, ανδροπρέπεια και ευγενική διάθεση. Αναλογιστείτε ότι οι φυσικές διαφορές μεταξύ σκυλιών είναι πολύ εμφανείς ως προς αυτές τις ιδιότητες και ότι οι άνθρωποι παρουσιάζουν αντίστοιχη ποικιλομορφία, όπως και τα υπόλοιπα ζωικά είδη. Ειδικές ικανότητες θα εκτιμώνταν ιδιαίτερα αν κάποιος τις διέθετε, όπως καλλιτεχνικές δεξιότητες από καλλιτέχνες, ατρόμητο εξερευνητικό πνεύμα και φιλαλήθεια από επιστήμονες, θρησκευτική προσήλωση από μυστικιστές, κτλ. Θα υπήρχαν άτομα προικισμένα με πνεύμα αυτοθυσίας, θέληση να υποβληθούν σε κακουχίες και άλλοι σπάνιοι ιδεαλιστές, αλλά οι εκπρόσωποί τους θα δημιουργούσαν μια κοινωνία που θα είχε καλύτερα μέλη από ότι το σώμα που τους επέλεξε. Θα υπήρχαν περισσότερες από εκείνες τις ικανότητες που χρειάζεται ένα Κράτος, περισσότερο σθένος, περισσότερη ικανότητα και περισσότερη στιβαρότητα για την επίτευξη ενός σκοπού. Θα μπορούσαμε να εμπιστευθούμε στην κοινότητα να αρνηθεί τους εκπροσώπους των εγκληματιών και άλλων που θα θεωρούνταν ως ανεπιθύμητοι.

Ας υποθέσουμε για μια στιγμή ότι η πρακτική της Ευγονικής αυξάνει τον μέσο όρο της ποιότητας του έθνους μας σε αυτό του σημερινού καλύτερου μισού της και αναλογιστείτε το κέρδος. Το γενικό επίπεδο της οικιακής, κοινωνικής και πολιτικής ζωής θα ήταν υψηλότερο. Η φυλή ως σύνολο θα ήταν λιγότερο ανόητη, λιγότερο επιπόλαιη, λιγότερο ευερέθιστη και πολιτικά πιο συνετή. Οι δημαγωγοί που παραπλανούν τα πλήθη θα είχαν μπροστά τους πιο συνετά πλήθη. Θα ήμασταν σε καλύτερη θέση να εκπληρώσουμε τις τεράστιες δυνατότητες για την αυτοκρατορία μας. Τέλος, άνδρες μεγάλη ικανότητας που τώρα σπανίζουν, θα γίνονταν περισσότεροι, επειδή το ίδιο το επίπεδο από το οποίο αναδεικνύονται θα είχε υψωθεί.

Ο σκοπός της Ευγονικής είναι να αξιοποιήσει κατά το δυνατόν όσες περισσότερες επιδράσεις μπορεί, ώστε οι πιο ωφέλιμες τάξεις της κοινωνίας να συνεισφέρουν περισσότερο σε σχέση με το ποσοστό τους στην επόμενη γενιά.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει μια πολυμαθής και ενεργή Εταιρία όπως η Κοινωνιολογική, θα μπορούσαν να είναι τα εξής:

1. Διάδοση της γνώσης σχετικά με τους νόμους της κληρονομικότητας, όσο τους γνωρίζουμε προς το παρόν και η προώθηση της περαιτέρω μελέτης τους. Λίγοι φαίνεται να γνωρίζουν πόσο έχει προχωρήσει η γνώση μας ως προς το στατιστικό σκέλος της κληρονομικότητας τα τελευταία χρόνια. Η εξέταση της μέσης συγγένειας σε κάθε βαθμό επιτρέπει τον ακριβή ορισμό και μαθηματικοποίηση, όπως ρυθμοί γεννήσεων και θανάτων και άλλων ζητημάτων με τα οποία ασχολούνται οι στατιστικολόγοι.

2. Ιστορική έρευνα για τους ρυθμούς με τους οποίους η διάφορες τάξεις μιας κοινωνίας (ταξινομημένες κατά κοινωνική χρηστότητα) συνεισέφεραν στον πληθυσμό σε διάφορες εποχές, στα αρχαία και σύγχρονα έθνη. Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι η άνοδος και η πτώση των εθνών συνδέεται με αυτήν την επίδραση. Φαίνεται ότι υπάρχει η τάση σε υψηλούς πολιτισμούς να περιορίζουν την γεννητικότητα των ανώτερων τάξεων, για διάφορους λόγους, κάποιοι εκ των οποίων είναι γνωστοί, άλλοι υποδηλώνονται και άλλοι παραμένουν αδιευκρίνιστοι. Οι τελευταίοι είναι ανάλογοι με αυτούς που εμποδίζουν την γονιμότητα στα περισσότερα είδη άγριων ζώων στους ζωολογικούς κήπους. Από τα εκατοντάδες ή χιλιάδες είδη που έχουν εξημερωθεί, μόνο λίγα είναι γόνιμα όταν τους περιορίζεται η ελευθερία τους και ο αγώνας για επιβίωση σταματά· και υπάρχουν πολλά τέτοια είδη που θα ήταν χρήσιμα στον άνθρωπο να εξημερωθούν. Υπάρχει πιθανόν μια σύνδεση μεταξύ αυτής της αδιευκρίνιστης δράσης και της εξαφάνισης των πρωτόγονων φυλών όταν έρχονται σε επαφή με υψηλό πολιτισμό, ωστόσο συνεισφέρουν ταυτόχρονα και άλλες γνωστότερες αιτίες. Αλλά ενώ οι περισσότερες πρωτόγονες φυλές εξαφανίζονται, κάποιες, όπως οι νέγροι, όχι. Συνεπώς υπάρχουν ανθρώπινοι τύποι που μπορούν να ζήσουν σε μια κοινωνία με υψηλό πολιτισμό χωρίς να χάσουν την γονιμότητά τους· μάλιστα, μπορεί να γίνουν πιο γόνιμοι υπό τεχνητές συνθήκες, όπως γίνεται και με τα οικόσιτα ζώα.

3. Συστηματική συγκέντρωση στοιχείων για τις συνθήκες υπό τις οποίες οι μεγαλύτερες και πιο λαμπρές οικογένειες εμφανίζονται πιο συχνά· με άλλα λόγια, οι συνθήκες της Ευγονικής. Τα ονόματα των λαμπρότερων οικογενειών της Αγγλίας ακόμα δεν έχουν συγκεντρωθεί, καθώς και οι συνθήκες υπό τις οποίες ανήλθαν. Δεν μπορούμε να ελπίζουμε στην πρόοδο της επιστήμης της Ευγονικής χωρίς την προσεκτική μελέτη δεδομένων στα οποία σήμερα δύσκολα έχουμε πρόσβαση, αν έχουμε. Ο ορισμός της λαμπρής οικογένειας, κάτι που πρέπει να συλλογιστούμε αυτή τη στιγμή, είναι αυτή με παιδιά που απέκτησαν εμφανώς υψηλές θέσεις στην κοινωνία σε σχέση με τους συνομίληκούς τους. "Μεγάλες" οικογένειες μπορούν να θεωρηθούν αυτές που έχουν όχι λιγότερο από τρία αρσενικά παιδιά. Δεν θα ήταν ιδιαίτερο βάρος για μια Εταιρία που διαθέτει πολλά μέλη που έχουν την Ευγονική τους στην καρδιά, να πάρουν την πρωτοβουλία και να τηρήσουν μια μεγάλη συλλογή από δεδομένα για χρήση από σπουδαστές στατιστικής. Η επιτροπή που θα αναλάμβανε αυτην την εργασία, θα έπρεπε να λάβει πολύ προσεκτικά υπόψη την μορφή της εγκυκλίου και τα μέλη που θα εμπιστεύονταν για να την διανείμει. Η εγκύκλιος θα έπρεπε να ήταν απλή και όσο πιο σύντομη γίνεται, ρωτώντας όλες τις ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν με ειλικρίνεια και οι οποίες θα ήταν σημαντικές για την έρευνα. Θα έπρεπε να ρωτήσουν, κατ'αρχάς τουλάχιστον, μόνο όση πληροφορία θα μπορούσε εύκολα και άμεσα να παρέχει κάθε μέλος της οικογένειας στο οποίο θα απευθύνονταν. Το σημείο που θα έπρεπε να επιβεβαιωθεί είναι το κύρος των δύο γονέων την στιγμή του γάμου τους, κατά πόσο ο ευγενικός χαρακτήρας θα μπορούσε να προβλεφθεί αν οι γνώσεις που ελπίζουμε τώρα να διαθέτουμε τις γνωρίζαμε ήδη από τότε. Προφανώς, χρειάζονται κάποια στοιχεία, όπως για την φυλή, το επάγγελμα και τον τόπο διαμονής· επίσης, για τους δικούς τους προγόνους, για τα αδέρφια και τις αδερφές τους. Τέλος, θα έπρεπε να πιστωθεί το κατά πόσο τα παιδιά θα έπρεπε να θεωρούνται ότι ανήκουν σε "λαμπρή" οικογένεια, ώστε να ξεχωρίζουν οι επιτυχημένοι από τους μη επιτυχημένους. Αυτό το έγγραφο θα μπορούσε να μετατραπεί σε μια "χρυσή βίβλο" εξεχόντων οικογενειών. Οι Κινέζοι, των οποίων τα έθιμα είναι συχνά πολύ συνετά, αποδίδουν τιμές αναδρομικά. Μπορεί να μάθουμε από κείνους να αποδίδουμε σεβασμό στους γονείς αξιόλογων παιδιών, τον οποίο αξίζουν για την σημαντική συμβολή τους στον εθνικό πλούτο. Η συστηματική συλλογή δεδομένων για τις λαμπρές οικογένειες θα μας έδινε περαιτέρω δυνατότητες να εξοικειώσουμε το κοινό με το γεγονός ότι η Ευγονική έχει εκτενώς γίνει ζήτημα σημαντικής επιστημονικής μελέτης από μια δραστήρια Εταιρία.

4. Επιδράσεις στον Γάμο. Οι παρατηρήσεις του Λόρδου Bacon στο δοκίμιό του περί Θανάτου ταιριάζουν να παρατεθούν εδώ. Λέει, με σκοπό να μειώσει τον φόβο:

"Δεν υπάρχει κανένα πάθος στο μυαλό των ανθρώπων που να μην φτάνει ή να μην υπερνικά τον φόβο του θανάτου... Η εκδίκηση θριαμβεύει πάνω από τον θάνατο· η αγάπη τον παραμερίζει· η τιμές τον προσβλέπουν· η λύπη πετά προς αυτόν· ο φόβος τον προκαταλαμβάνει."

Ακριβώς οι ίδιες διαπιστώσεις ισχύουν και στον γάμο. Το πάθος της αγάπης φαίνεται τόσο ακατανίκητο που μπορεί να θεωρηθεί αδύνατο να προσπαθήσουμε να το κατευθύνουμε. Αλλά τα απλά γεγονότα δεν επιβεβαιώνουν αυτήν την άποψη. Κοινωνικές επιδράσεις όλων των ειδών ασκούν μεγάλη επιρροή στο τέλος και είναι ποικίλες. Αν οι ανεπιθύμητοι γάμοι από Ευγονικής πλευράς απαγορευτούν κοινωνικά, ή έστω αν επικρίνονται με τον τρόπο που κάποιοι επικρίνουν τον γάμο εξαδέλφων, τότε πολύ λίγοι τέτοιοι γάμοι θα γίνονταν. Το πλήθος των περιορισμών στους γάμους που έχουν πρακτικά επιβάλλει απαγορεύσεις στους πρωτόγονους λαούς θα χρειάζονταν ολόκληρο τόμο για να περιγραφεί.

5. Επιμονή στο να θέτουμε στο προσκήνιο την εθνική σημασία της Ευγονικής. Υπάρχουν τρία στάδια που πρέπει να ακολουθήσουμε. Πρώτον, πρέπει να δημιουργηθεί η εξοικείωση ότι αποτελεί ένα ακαδημαϊκό ζήτημα, μέχρι η τελική του σημασία να γίνει κατανοητή και αποδεκτή ως γεγονός· Δεύτερον, πρέπει να αναγνωριστεί ως ένα ζήτημα του οποίου η πρακτική υλοποίηση αξίζει σοβαρή διερεύνηση· και Τρίτον πρέπει να εισαχθεί στην εθνική μας συνείδηση, σαν μια νέα θρησκεία. Διαθέτει, είναι η αλήθεια, ισχυρές αξιώσεις για να γίνει ένα ορθόδοξο θρησκευτικό δόγμα του μέλλοντος, γιατί η Ευγονική ευθυγραμμίζεται με τις αρχές της Φύσης, εξασφαλίζοντας ότι η ανθρωπότητα πρέπει να εκπροσωπείται από τις ικανότερες φυλές. Αυτό που η Φύση κάνει τυφλά, αργά και ανελέητα, ο άνθρωπος μπορεί να το κάνει προβλεπόμενα, γρήγορα και ευγενικά. Όσο βρίσκεται στο χέρι του, τόσο γίνεται καθήκον του ένα έργο προς αυτήν την κατεύθυνση· ακριβώς όπως αποτελεί καθήκον του να βοηθήσει τον δυστυχή συνάνθρωπο. Η βελτίωση της φυλής μας, μου φαίνεται ως ένας από τους υψηλότερους σκοπούς που πρέπει να ακολουθήσουμε. Μπορεί να αγνοούμε το τελικό πεπρωμένο της ανθρωπότητας, αλλά αισθάνομαι απολύτως σίγουρος ότι είναι ευγενές έργο να ανυψώσουμε το επίπεδό της με τον τρόπο που αναλύσαμε, γιατί θα ήταν αισχρό να το υποβιβάσουμε. Δεν βρίσκω κανένα εμπόδιο να γίνει η Ευγονική ένα θρησκευτικό δόγμα για την ανθρωπότητα, αλλά οι λεπτομέρειές της πρέπει πρώτα να μελετηθούν επισταμένως. Υπερβάλλων ζήλος που οδηγεί σε βιαστικές ενέργειες, μπορεί να βλάψει, τρέφοντας προσδοκίες μιας σχεδόν χρυσής εποχής, που σίγουρα θα αποδειχτούν ψευδείς και θα δυσφημίσουν την επιστήμη. Το πρώτο και κύριο σημείο είναι να διασφαλίσουμε την γενική πνευματική αποδοχή της Ευγονικής ως ένα ελπιδοφόρο και πολύ σημαντικό πεδίο μελέτης. Τότε ας αφήσουμε τις αρχές της να φτάσουν στην καρδιά του έθνους, που σταδικά θα της δώσει πρακτική εφαρμογή με τρόπο που ούτε εμείς δεν μπορούμε να προβλέψουμε.

2 σχόλια:

  1. Πολύ ωραία τα γράφει ο Galton,αλλά 100+ χρόνια πριν που τα έλεγε αυτά,δεν είχε υπολογίσει την ''κουλτούρα του πολιτιστικού μαρξισμού'',την πολιτική ορθότητα και τον ''ρατσισμό'' του εβραιμαρξιστή Τρότσκι.
    Έτσι λοιπόν,προτού φτάσουμε,στα κατά τα άλλα αυτονόητα που γράφει,θα πρέπει να κάνουμε μικρά βήματα ακόμα και στα πλέον αυτονόητα.
    α)Οι φυλές υπάρχουν,είναι μια βιολογική πραγματικότητα,και όχι,δεν είναι ...κοινωνικό κατασκεύασμα.
    β)Επίσης,υπάρχουν δύο φύλα,το άρρεν και το θήλυ,σύμφωνα με τους νόμους της Φύσης,με την ένωση τους,διαιωνίζεται το είδος.Συνεπώς,δεν επιτρέπεται ο καθένας να αυτοπροσδιορίζεται όπως θέλει εκείνος.
    Όταν λοιπόν στη σάπια εποχή την οποία ζούμε,αντιληφθούμε τα βασικά και τα πλέον αυτονόητα,τότε θα μπορούμε να μιλάμε για Ευγονική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οσο μεγαλυτερο το μιγμα των φυλων τοσο μεγαλυτερο το ευρος των δυνατοτητες ενος εθνους. Δεν ειναι τυχαιο που Αυτοκρατοριες σας τους Βυζαντινους κτλ ειχαν παντα τους καταληλους ανθρωπους για καθε δουλεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δεν φέρουν καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών τους.