Οι Δωριείς, μαζί με τους Ίωνες και τους Αιολείς, αποτελούν τις βασικές συνιστώσες του αρχαίου Ελληνικού έθνους. Καθοριστικής σημασίας γεγονός της αρχαίας Ελληνικής ιστορίας υπήρξε η κάθοδος των Δωριέων. Η κοινωνία των Δωριέων ήταν προσανατολισμένη στον πόλεμο και στην πιο ατόφια της μορφή την βρίσκουμε στη Σπάρτη κατά τους ιστορικούς χρόνους. Εφόσον οι Δωριείς αποτελούν μέρος του Ελληνισμού, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον από πλευράς φυσικής ανθρωπολογίας το κατά πόσον μπορούμε να εκτιμήσουμε την φυλετική τους υπόσταση. Είναι γνωστά τα ήθη τους, η γλώσσα τους, υπάρχουν πολλές αναφορές για την κοιτίδα τους και τον τόπο της μετέπειτα εγκατάστασής τους. Από πλευράς φυσικής ανθρωπολογίας, το ζήτημα μελέτησε ο Βρετανός ανθρωπολόγος Charles H. Hawes σε άρθρο του με τίτλο "Some Dorian Descendants?", που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Annual of the British School at Athens. Ο Hawes έκανε ανθρωπολογικές μελέτες στην Ελλάδα και συμμετείχε σε ανασκαφές και παλαιοανθρωπολογικές μελέτες στην Κρήτη. Μελέτησε την καταγωγή των Δωριέων από πλευράς φυσικής ανθρωπολογίας, με τη βοήθεια της αρχαιολογίας και της φιλολογίας.
Αρχικά επισημαίνουμε ότι οι Δωριείς μιλούσαν μια ελληνική διάλεκτο, που αποτελεί ένδειξη συσχέτισής τους με τους υπόλοιπους Έλληνες, δηλαδή αυτούς τους οποίους αργότερα κατέκτησαν ή έδιωξαν. Από την αρχαία γραμματεία...
μπορούν να αντληθούν πολλές πληροφορίες σχετικά με τους Δωριείς. Θα εξετάσουμε τις πηγές σχετικά με την κάθοδο των Δωριέων και τον τόπο καταγωγής τους.
Η "κάθοδος των Δωριέων" είναι γνωστή στην αρχαιοελληνική παράδοση και ως η "Επιστροφή των Ηρακλειδών". Οι Ηρακλείδες ήταν Αχαιοί απόγονοι του Ηρακλή που ο Ευρυσθέας έδιωξε από την Πελοπόννησο, οι οποίοι κατέφυγαν, μαζί με ακόλουθους προφανώς, στους Δωριείς που ζούσαν στον βόρειο Ελλαδικό χώρο και τους οδήγησαν στην μετέπειτα κατάκτηση της Πελοποννήσου.
O Θουκυδίδης [1.12.3] περιεκτικότατα γράφει "Δωριῆς τε ὀγδοηκοστῷ ἔτει ξὺν Ἡρακλείδαις Πελοπόννησον ἔσχον", δηλαδή οι Δωριείς μαζί με τους Ηρακλειδείς κατέλαβαν την Πελοπόννησο 80 χρόνια μετά τα Τρωικά. Για αναφορά, θεωρείται ότι ο Τρωικός πόλεμος τελείωσε περίπου το 1184 π.Χ., συνεπώς η κάθοδος των Δωριέων έγινε περίπου του 1100 π.Χ..
Αναλυτικότερα, ο βασιλάς Αιγίμιος, γιος του Δώρου, ήταν ο πρώτος νομοθέτης των Δωριέων, σύμφωνα με τον Πίνδαρο [Πυθ. Ι, 120]. Το βασίλειό του εκτείνονταν στη Θεσσαλία και σε μικρό μέρος της Μακεδονίας. Ο βασιλίας Αιγίμιος, επειδή δέχονταν επιθέσεις από τους Λάπηθες στα νότια, ζήτησε τη βοήθεια του Ηρακλή, ο οποίος τους νίκησε [Απολλόδ. Β,7,7][Διόδ. 4.37]. Αποτέλεσμα ήταν οι Δωριείς να επεκταθούν νότια, μέχρι τη Φωκίδα, εκεί που θα θεωρηθεί η "μητρόπολή" τους [Στραβ. 9.427]. Σε ανταπόδωση της βοήθειας του Ηρακλή, ο βασιλιάς Αιγίμιος υιοθέτησε τον γιο του Ηρακλή, Ύλλο, δίνοντάς του ίσα δικαιώματα με τους δυο γιους του Πάμφυλο και Δυμάνα, χωρίζοντας το βασίλειό του στα τρια. Από τους τρεις αυτούς προέρχονται οι τρεις φυλές των Δωριέων: Υλλείς, Πάμφυλοι, Δυμάνες. Ο Ύλλος εκστρατεύει για να διεκδικήσει τη βασιλεία του στο Άργος, όμως ηττάται και σκοτώνεται. Αργότερα, αποτυγχάνει και ο Αριστόμαχος, απόγονος του Ύλλου. Στην τρίτη απόπειρα, τα τρία αδέλφια Τήμενος, Κρεσφόντης και Αριστόδημος επιτυγχάνουν, κατακτώντας την Πελοπόννησο. Ο Τήμενος παίρνει το βασίλειο του Άργους, ο Κρεσφόντης το βασίλειο της Μεσσηνίας και ο Αριστόδημος το βασίλειο της Σπάρτης. Μάλιστα, ο Αριστόδημος αφήνει τα δύο δίδυμα παιδιά του να βασιλέψουν, καθιερώνοντας τις δύο βασιλικές γενιές, όπως τις γνωρίζουμε από την μετέπειτα ιστορία της Σπάρτης.
Οι Δωριείς έδιωξαν τους Αχαιούς, γνωστούς κυρίως ως Ίωνες, από την Πελοπόννησο. Οι Ίωνες διωγμένοι, κατέφυγαν στην Αττική, στην Εύβοια, στα νησιά του Αιγαίου και στα κεντρικά παράλια της Μικράς Ασίας όπου έφτιαξαν πολυάριθμες αποικίες. Αρκετοί Αιολείς άφησαν τη Θεσσαλία και κατέφυγαν στα βόρεια παράλια της Μικράς Ασίας. Ωστόσο, οι Θεσσαλοί, που κατάγονταν αρχικά από την Ήπειρο, δεν φαίνεται να ήταν πολλοί και η πλειοψηφία του πληθυσμού λογικά παρέμειναν Αιολείς, διατηρώντας την Αιολική διάλεκτο στη Θεσσαλία. Οι Βοιωτοί, που άλλοτε κατοικούσαν στη Θεσσαλία, κατέφυγαν στη σημερινή Βοιωτία, φέρνοντας μαζί τους και την Αιολική διάλεκτο. Οι Δωριείς, μετά την κατάκτηση της Πελοποννήσου και την αποτυχία τους να κατακτήσουν την Αττική, κατέβηκαν νοτιότερα, κατακτώντας την Κρήτη και τα νότια παράλια της Μικράς Ασίας. Με τον τρόπο αυτό σχηματίζεται ο γνωστός χάρτης των Ελληνικών διαλέκτων, που αποτυπώνει πολλά εθνολογικά στοιχεία.
Πέραν όλων των παραπάνω, οι αρχαίες πηγές μας δίνουν αρκετές πληροφορίες για να εξακριβώσουμε τις περιοχές από όπου ήρθαν οι Δωριείς.
Ο Ηρόδοτος [7.176] μας ενημερώνει ότι οι Θεσσαλοί ήρθαν από τη Θεσπρωτία που συνδέεται και με τη Δωδώνη, στη σημερινή Θεσσαλία (τότε Αιολίδα), από όπου σύμφωνα με τον Θουκυδίδη [1.12.3] έδιωξαν τους Βοιωτούς, οι οποίοι κατέφυγαν στη σημερινή Βοιωτία (τότε Καδμηίδα).
Ο Τυρταίος αναφέρει ως κοιτίδα των Δωριέων την Ερινεό της Δωρίδας, η οποία βρίσκεται στη Φωκίδα. Από τη Δωρίδα προέρχεται και το όνομα των Δωριέων. Ο Θουκυδίδης [1.107.2, 3.92.3] αναφέρει τη Δωρίδα ως "μητρόπολη" των Λακεδαιμονίων.
Το όνομα "Έλληνας" προκύπτει ετυμολογικά από το Ελλοί ή Σελλοί, που ήταν οι αρχαίοι κάτοικοι της περιοχής γύρω από το ιερό της Δωδώνης, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Αριστοτέλη [Μετεωρ. 1.14] και του Ομήρου [Ιλιάδα 16.233-235].
Ο Ηρόδοτος [1.56] προσπαθώντας να συνθέσει τις παραδόσεις, αναφέρει τις περιοχές με τις οποίες σχετίζονται οι Δωριείς. Οι περιοχές που αναφέρονται είναι η Φθιώτιδα, η Ισταιώτιδα και η περιοχή κάτω από την Όσσα και τον Όλυμπο, η Πίνδος-Μακεδνία και η Δωρίδα. Όπως παρατηρούμε, ταιριάζουν με τον παρακάτω χάρτη που αποτυπώνει την αρχική καταγωγή των Δωριέων.
Είναι περίπου ένας συμπληρωματικός χάρτης αυτού της Ομηρικής Ελλάδας, στην οποία παρουσιάζονται οι Αχαιοί της Ιλιάδας. Όλη η υπόλοιπη Ελλάδα μέχρι τη Μακεδονία, που δεν εμφανίζεται στο χάρτη ως συμμετέχουσα στα Τρωικά, ήταν η περιοχή των Δωριέων. Δηλαδή, οι Δωριείς δεν ήλθαν από κάπου μακριά, όπως φαντάζονται μερικοί, αλλά από μέσα από τον Ελλαδικό χώρο. Οι πηγές είναι ξεκάθαρες, ενώ από πλευράς φυσικής ανθρωπολογίας αυτή η πληροφορία είναι πολύτιμη.
Στον Όμηρο, βρίσκουμε αναφορές για ξανθούς, οι οποίοι όμως είναι Αχαιοί και όχι Δωριείς. Κάποιοι ίσως πουν ότι αποτυπώνει έμμεσα την κοινωνία της εποχής του, δηλαδή αφού είχε γίνει η κάθοδος των Δωριέων, όμως και πάλι ο Όμηρος κατάγονταν από τη Χίο, δηλαδή ήταν Ίωνας. Βέβαια, στα έργα του περιλαμβάνονται αναφορές που αποτυπώνουν πληροφορίες μετά την είσοδο των Δωριέων, παρότι τα Τρωικά συνέβησαν προγενέστερα. Στην Οδύσσεια, οι Δωριείς αναφέρονται ως κάτοικοι της Κρήτης μεταξύ άλλων [19.172-177]. Στην Ιλιάδα [2.653-80] οι βασιλείς Ρόδου, Καρπάθου και Κω αναφέρονται ως Ηρακλείδες ηγεμόνες.
Με λίγα λόγια, οι Ηρακλείδες που ήταν Αχαιοί, επειδή εκδιώχτηκαν και δεν τους δόθηκε η βασιλεία, ανέβηκαν στους Δωριείς που κατοικούσαν στον βορειοδυτικό Ελλαδικό χώρο και μαζί τους κατέκτησαν την Πελοπόννησο, παίρνοτας πίσω τα βασίλειά τους. Γι' αυτό το λόγο μιλάμε για "Επιστροφή των Ηρακλειδών" εφόσον επέστρεψαν οι Αχαιοί Ηρακλείδες. Αυτό ακριβώς μας λέει και ο Πλάτων [Νόμοι 682d]: "...στην διάρκεια όμως των δέκα ετών της πολιορκίας στο Ίλιον (Τροία), στην πατρίδα κάθε επιτιθεμένου τα πράγματα χειροτέρεψαν. Οι νεότεροι στασίασαν (επαναστάτησαν) και δεν υποδέχθηκαν όπως έπρεπε τους στρατιώτες κατά την επιστροφή τους. Ακολούθησαν αμέτρητοι θάνατοι και σφαγές και εξορίες. Όσοι διώχθηκαν ξαναγύρισαν αργότερα με άλλο όνομα. Τώρα λέγονταν Δωριείς αντί Αχαιοί γιατί εκείνος που τους συγκέντρωσε στην εξορία κατάγονταν από την Δωρίδα."
Πού βρίσκονται οι απόγονοι των Δωριέων σήμερα; Ποια είναι τα ανθρωπολογικά γνωρίσματά τους; Ο Hawes πριν ξεκινήσει την μελέτη των δεδομένων, αναφέρει τις απόψεις επιστημόνων που ασχολήθηκαν με το ζήτημα. H άποψη του J.L. Myres ήταν ότι "δεν υπάρχουν ικανοποιητικές αποδείξεις σχετικά με τον χρωματισμό των Σπαρτιατών, που ήταν οι μόνοι φημισμένοι ως καθαρόαιμοι Δωριείς στα ιστορικά χρόνια". Ο καθηγητής Ridgeway θεωρεί ότι εφόσον ο Όμηρος αναφέρει κάποιους Αχαιούς ηγέτες ως ξανθούς και πουθενά δεν βρίσκουμε τους Σπαρτιάτες ή άλλους Δωριείς να θεωρούνται ως διαφορετικοί στην εμφάνιση, συμπεραίνει ότι οι Δωριείς δεν διέφεραν από τους ντόπιους με τους οποίους μίχθηκαν.
Ο Hawes αναζητεί τους Δωριείς στην Ελλάδα εξετάζοντας Τσάκωνες και Σφακιανούς, που θεωρούνται οι μεν πρώτοι από γλωσσολογικής άποψης απόγονοι Δωριέων, οι δε Σφακιανοί λόγω της ιστορικής τους απομόνωσης. Ο συγγραφέας οδηγείται στη μελέτη των βραχυκέφαλων και βρίσκει ότι υπάρχουν ανθρωπολογικές ομοιότητες. Μία σημαντική μερίδα των κατοίκων έχει βραχυκεφαλία, υψικρανία, λεπτοπροσωπία, έντονη λεπτορρινία, χρώμα μαλλιών σκούρο και σπανίως ανοιχτό, χρώμα ματιών κυρίως σκούρο αλλά συχνά ενδιάμεσο ή ανοιχτό. Τα γνωρίσματα που αναφέρει παραπέμπουν στον υψηλότερο, βραχυκέφαλο Διναρικό τύπο. Αναπόφευκτα μελετά τους πληθυσμούς των δυτικών Βαλκανίων για να βρει ομοιότητες. Μεταξύ των Τσακώνων βρίσκει σημαντικό ποσοστό Μεσογειακών, ενώ γενικότερα στην Κρήτη ο Μεσογειακός τύπος επικρατούσε από αρχαιοτάτων χρόνων.
Ο Hawes θεωρεί ότι οι καστανοί δολιχοκέφαλοι Μεσογειακοί κατοικούσαν στη νότια Ελλάδα, πριν την είσοδο των κυρίως βραχυκέφαλων Δωριέων. Η ιστορική τάση του κεφαλικού δείκτη στον Ελλαδικό χώρο είναι από την δολιχοκεφαλία της αρχαίας εποχής, προς την ήπια βραχυκεφαλία του σήμερα. Επισημαίνεται ότι δεν υπάρχει λόγος να συνδέουμε την ξανθότητα με την δολιχοκεφαλία. Οι δολιχοκέφαλοι της Κρήτης ανήκαν στον Μεσογειακό τύπο και η αρχαιολογία και η φιλολογία βρίσκουν διαρκώς συσχετίσεις μεταξύ της Κρήτης και της ηπειρωτικής Ελλάδας, κάνοντάς μας να θεωρούμε ότι οι πληθυσμοί προ της καθόδου των Δωριέων είχαν σχετικά κοινή καταγωγή. Κατά τον Hawes, η λέξη "ξανθός" πιθανότατα περιγράφει χρώμα μαλλιών που περιλαμβάνει και το ανοιχτό καστανό, ενώ θεωρεί ότι συνδέεται περισσότερο με βραχυκέφαλο τύπο.
Ο Hawes δίνει κάποιες φωτογραφίες που περιγράφουν τους δύο ανθρωπολογικούς τύπους. Ο αριστερά είναι Διναρικός από τα Σφακιά, ενώ ο δεξιά είναι Μεσογειακός από την δυτική Κρήτη. Έπειτα δίνεται το περίγραμμα του κρανίου σε πλάγια όψη, που αποτυπώνει την τάση βραχυκεφαλίας -και υψικρανίας- αριστερά και δολιχοκεφαλίας δεξιά.
Συμπερασματικά, ο Hawes κρίνει ότι οι περιοχές που θεωρείται ότι διαθέτουν απογόνους των Δωριέων διαθέτουν ένα βραχυκέφαλο Διναρικό στοιχείο, με υψηλό ανάστημα, με σκούρο αλλά σε εμφανή ποσοστά και ανοιχτό χρώμα μαλλιών, με σκούρο αλλά συχνά και ανοιχτό χρώμα ματιών, που αναμείχθηκε με τον κοντύτερο, σκούρο, δολιχοκέφαλο Μεσογειακό στοιχείο το οποίο αναγνωρίζεται ως ιθαγενές. Εμείς να προσθέσουμε ότι οι παλαιοανθρωπολογικές μελέτες στην Ελλάδα έδειξαν ότι η κάθοδος των Δωριέων συνοδεύεται με αύξηση του κεφαλικού δείκτη, συνεπώς δεν αποκλείεται η είσοδος Διναρικών -ή και Αλπικών- πληθυσμών, οι οποίοι μάλιστα κατοικούν μέχρι και σήμερα πλειοψηφικά στην βορειοδυτική Ελλάδα από όπου κατήλθαν οι Δωριείς.
Οι Δωριείς κατάγονταν από τον Ελλαδικό χώρο και οι περιοχές στις οποίες κατοίκησαν δεν φαίνεται να διέφεραν από τις υπόλοιπες Ελληνικές. Μάλιστα, οι περισσότερες αποικίες στη Μεγάλη Ελλαδα ήταν Δωρικές και μάλλον κυρίως Μεσογειακές μπορούμε να τις θεωρήσουμε. Η κάθοδος των Δωριέων επέφερε ένα ισχυρότατο πλήγμα, καταστρέφοντας τον Μυκηναϊκό πολιτισμό των Αχαιών-Ιώνων, φέρνοντας τους "Σκοτεινούς αιώνες" της αρχαίας Ελληνικής ιστορίας. Οι Ίωνες που συγκεντρώθηκαν στην Αττική και στην Ιωνία της Μικράς Ασίας δημιούργησαν απαράμιλλο πολιτισμό, τις τέχνες, τις επιστήμες και την καλλιέργεια του πνεύματος. Αντιθέτως, οι Δωριείς έμειναν γνωστοί για πιο κλειστές, αλλά ηρωικές, στρατιωτικές κοινωνίες. Πιθανότατα οι Ίωνες ήταν κυρίως Μεσογειακοί, τουλάχιστον στα ανώτερα στρώματα, ενώ με τους Δωριείς δεν αποκλείεται να εισήλθε για πρώτη φορά τόσο νότια στον Ελλαδικό χώρο μια Διναρική συνιστώσα.
Αρχικά επισημαίνουμε ότι οι Δωριείς μιλούσαν μια ελληνική διάλεκτο, που αποτελεί ένδειξη συσχέτισής τους με τους υπόλοιπους Έλληνες, δηλαδή αυτούς τους οποίους αργότερα κατέκτησαν ή έδιωξαν. Από την αρχαία γραμματεία...
μπορούν να αντληθούν πολλές πληροφορίες σχετικά με τους Δωριείς. Θα εξετάσουμε τις πηγές σχετικά με την κάθοδο των Δωριέων και τον τόπο καταγωγής τους.
Η "κάθοδος των Δωριέων" είναι γνωστή στην αρχαιοελληνική παράδοση και ως η "Επιστροφή των Ηρακλειδών". Οι Ηρακλείδες ήταν Αχαιοί απόγονοι του Ηρακλή που ο Ευρυσθέας έδιωξε από την Πελοπόννησο, οι οποίοι κατέφυγαν, μαζί με ακόλουθους προφανώς, στους Δωριείς που ζούσαν στον βόρειο Ελλαδικό χώρο και τους οδήγησαν στην μετέπειτα κατάκτηση της Πελοποννήσου.
O Θουκυδίδης [1.12.3] περιεκτικότατα γράφει "Δωριῆς τε ὀγδοηκοστῷ ἔτει ξὺν Ἡρακλείδαις Πελοπόννησον ἔσχον", δηλαδή οι Δωριείς μαζί με τους Ηρακλειδείς κατέλαβαν την Πελοπόννησο 80 χρόνια μετά τα Τρωικά. Για αναφορά, θεωρείται ότι ο Τρωικός πόλεμος τελείωσε περίπου το 1184 π.Χ., συνεπώς η κάθοδος των Δωριέων έγινε περίπου του 1100 π.Χ..
Αναλυτικότερα, ο βασιλάς Αιγίμιος, γιος του Δώρου, ήταν ο πρώτος νομοθέτης των Δωριέων, σύμφωνα με τον Πίνδαρο [Πυθ. Ι, 120]. Το βασίλειό του εκτείνονταν στη Θεσσαλία και σε μικρό μέρος της Μακεδονίας. Ο βασιλίας Αιγίμιος, επειδή δέχονταν επιθέσεις από τους Λάπηθες στα νότια, ζήτησε τη βοήθεια του Ηρακλή, ο οποίος τους νίκησε [Απολλόδ. Β,7,7][Διόδ. 4.37]. Αποτέλεσμα ήταν οι Δωριείς να επεκταθούν νότια, μέχρι τη Φωκίδα, εκεί που θα θεωρηθεί η "μητρόπολή" τους [Στραβ. 9.427]. Σε ανταπόδωση της βοήθειας του Ηρακλή, ο βασιλιάς Αιγίμιος υιοθέτησε τον γιο του Ηρακλή, Ύλλο, δίνοντάς του ίσα δικαιώματα με τους δυο γιους του Πάμφυλο και Δυμάνα, χωρίζοντας το βασίλειό του στα τρια. Από τους τρεις αυτούς προέρχονται οι τρεις φυλές των Δωριέων: Υλλείς, Πάμφυλοι, Δυμάνες. Ο Ύλλος εκστρατεύει για να διεκδικήσει τη βασιλεία του στο Άργος, όμως ηττάται και σκοτώνεται. Αργότερα, αποτυγχάνει και ο Αριστόμαχος, απόγονος του Ύλλου. Στην τρίτη απόπειρα, τα τρία αδέλφια Τήμενος, Κρεσφόντης και Αριστόδημος επιτυγχάνουν, κατακτώντας την Πελοπόννησο. Ο Τήμενος παίρνει το βασίλειο του Άργους, ο Κρεσφόντης το βασίλειο της Μεσσηνίας και ο Αριστόδημος το βασίλειο της Σπάρτης. Μάλιστα, ο Αριστόδημος αφήνει τα δύο δίδυμα παιδιά του να βασιλέψουν, καθιερώνοντας τις δύο βασιλικές γενιές, όπως τις γνωρίζουμε από την μετέπειτα ιστορία της Σπάρτης.
Οι Δωριείς έδιωξαν τους Αχαιούς, γνωστούς κυρίως ως Ίωνες, από την Πελοπόννησο. Οι Ίωνες διωγμένοι, κατέφυγαν στην Αττική, στην Εύβοια, στα νησιά του Αιγαίου και στα κεντρικά παράλια της Μικράς Ασίας όπου έφτιαξαν πολυάριθμες αποικίες. Αρκετοί Αιολείς άφησαν τη Θεσσαλία και κατέφυγαν στα βόρεια παράλια της Μικράς Ασίας. Ωστόσο, οι Θεσσαλοί, που κατάγονταν αρχικά από την Ήπειρο, δεν φαίνεται να ήταν πολλοί και η πλειοψηφία του πληθυσμού λογικά παρέμειναν Αιολείς, διατηρώντας την Αιολική διάλεκτο στη Θεσσαλία. Οι Βοιωτοί, που άλλοτε κατοικούσαν στη Θεσσαλία, κατέφυγαν στη σημερινή Βοιωτία, φέρνοντας μαζί τους και την Αιολική διάλεκτο. Οι Δωριείς, μετά την κατάκτηση της Πελοποννήσου και την αποτυχία τους να κατακτήσουν την Αττική, κατέβηκαν νοτιότερα, κατακτώντας την Κρήτη και τα νότια παράλια της Μικράς Ασίας. Με τον τρόπο αυτό σχηματίζεται ο γνωστός χάρτης των Ελληνικών διαλέκτων, που αποτυπώνει πολλά εθνολογικά στοιχεία.
Πέραν όλων των παραπάνω, οι αρχαίες πηγές μας δίνουν αρκετές πληροφορίες για να εξακριβώσουμε τις περιοχές από όπου ήρθαν οι Δωριείς.
Ο Ηρόδοτος [7.176] μας ενημερώνει ότι οι Θεσσαλοί ήρθαν από τη Θεσπρωτία που συνδέεται και με τη Δωδώνη, στη σημερινή Θεσσαλία (τότε Αιολίδα), από όπου σύμφωνα με τον Θουκυδίδη [1.12.3] έδιωξαν τους Βοιωτούς, οι οποίοι κατέφυγαν στη σημερινή Βοιωτία (τότε Καδμηίδα).
Ο Τυρταίος αναφέρει ως κοιτίδα των Δωριέων την Ερινεό της Δωρίδας, η οποία βρίσκεται στη Φωκίδα. Από τη Δωρίδα προέρχεται και το όνομα των Δωριέων. Ο Θουκυδίδης [1.107.2, 3.92.3] αναφέρει τη Δωρίδα ως "μητρόπολη" των Λακεδαιμονίων.
Το όνομα "Έλληνας" προκύπτει ετυμολογικά από το Ελλοί ή Σελλοί, που ήταν οι αρχαίοι κάτοικοι της περιοχής γύρω από το ιερό της Δωδώνης, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Αριστοτέλη [Μετεωρ. 1.14] και του Ομήρου [Ιλιάδα 16.233-235].
Ο Ηρόδοτος [1.56] προσπαθώντας να συνθέσει τις παραδόσεις, αναφέρει τις περιοχές με τις οποίες σχετίζονται οι Δωριείς. Οι περιοχές που αναφέρονται είναι η Φθιώτιδα, η Ισταιώτιδα και η περιοχή κάτω από την Όσσα και τον Όλυμπο, η Πίνδος-Μακεδνία και η Δωρίδα. Όπως παρατηρούμε, ταιριάζουν με τον παρακάτω χάρτη που αποτυπώνει την αρχική καταγωγή των Δωριέων.
Είναι περίπου ένας συμπληρωματικός χάρτης αυτού της Ομηρικής Ελλάδας, στην οποία παρουσιάζονται οι Αχαιοί της Ιλιάδας. Όλη η υπόλοιπη Ελλάδα μέχρι τη Μακεδονία, που δεν εμφανίζεται στο χάρτη ως συμμετέχουσα στα Τρωικά, ήταν η περιοχή των Δωριέων. Δηλαδή, οι Δωριείς δεν ήλθαν από κάπου μακριά, όπως φαντάζονται μερικοί, αλλά από μέσα από τον Ελλαδικό χώρο. Οι πηγές είναι ξεκάθαρες, ενώ από πλευράς φυσικής ανθρωπολογίας αυτή η πληροφορία είναι πολύτιμη.
Στον Όμηρο, βρίσκουμε αναφορές για ξανθούς, οι οποίοι όμως είναι Αχαιοί και όχι Δωριείς. Κάποιοι ίσως πουν ότι αποτυπώνει έμμεσα την κοινωνία της εποχής του, δηλαδή αφού είχε γίνει η κάθοδος των Δωριέων, όμως και πάλι ο Όμηρος κατάγονταν από τη Χίο, δηλαδή ήταν Ίωνας. Βέβαια, στα έργα του περιλαμβάνονται αναφορές που αποτυπώνουν πληροφορίες μετά την είσοδο των Δωριέων, παρότι τα Τρωικά συνέβησαν προγενέστερα. Στην Οδύσσεια, οι Δωριείς αναφέρονται ως κάτοικοι της Κρήτης μεταξύ άλλων [19.172-177]. Στην Ιλιάδα [2.653-80] οι βασιλείς Ρόδου, Καρπάθου και Κω αναφέρονται ως Ηρακλείδες ηγεμόνες.
Με λίγα λόγια, οι Ηρακλείδες που ήταν Αχαιοί, επειδή εκδιώχτηκαν και δεν τους δόθηκε η βασιλεία, ανέβηκαν στους Δωριείς που κατοικούσαν στον βορειοδυτικό Ελλαδικό χώρο και μαζί τους κατέκτησαν την Πελοπόννησο, παίρνοτας πίσω τα βασίλειά τους. Γι' αυτό το λόγο μιλάμε για "Επιστροφή των Ηρακλειδών" εφόσον επέστρεψαν οι Αχαιοί Ηρακλείδες. Αυτό ακριβώς μας λέει και ο Πλάτων [Νόμοι 682d]: "...στην διάρκεια όμως των δέκα ετών της πολιορκίας στο Ίλιον (Τροία), στην πατρίδα κάθε επιτιθεμένου τα πράγματα χειροτέρεψαν. Οι νεότεροι στασίασαν (επαναστάτησαν) και δεν υποδέχθηκαν όπως έπρεπε τους στρατιώτες κατά την επιστροφή τους. Ακολούθησαν αμέτρητοι θάνατοι και σφαγές και εξορίες. Όσοι διώχθηκαν ξαναγύρισαν αργότερα με άλλο όνομα. Τώρα λέγονταν Δωριείς αντί Αχαιοί γιατί εκείνος που τους συγκέντρωσε στην εξορία κατάγονταν από την Δωρίδα."
Πού βρίσκονται οι απόγονοι των Δωριέων σήμερα; Ποια είναι τα ανθρωπολογικά γνωρίσματά τους; Ο Hawes πριν ξεκινήσει την μελέτη των δεδομένων, αναφέρει τις απόψεις επιστημόνων που ασχολήθηκαν με το ζήτημα. H άποψη του J.L. Myres ήταν ότι "δεν υπάρχουν ικανοποιητικές αποδείξεις σχετικά με τον χρωματισμό των Σπαρτιατών, που ήταν οι μόνοι φημισμένοι ως καθαρόαιμοι Δωριείς στα ιστορικά χρόνια". Ο καθηγητής Ridgeway θεωρεί ότι εφόσον ο Όμηρος αναφέρει κάποιους Αχαιούς ηγέτες ως ξανθούς και πουθενά δεν βρίσκουμε τους Σπαρτιάτες ή άλλους Δωριείς να θεωρούνται ως διαφορετικοί στην εμφάνιση, συμπεραίνει ότι οι Δωριείς δεν διέφεραν από τους ντόπιους με τους οποίους μίχθηκαν.
Ο Hawes αναζητεί τους Δωριείς στην Ελλάδα εξετάζοντας Τσάκωνες και Σφακιανούς, που θεωρούνται οι μεν πρώτοι από γλωσσολογικής άποψης απόγονοι Δωριέων, οι δε Σφακιανοί λόγω της ιστορικής τους απομόνωσης. Ο συγγραφέας οδηγείται στη μελέτη των βραχυκέφαλων και βρίσκει ότι υπάρχουν ανθρωπολογικές ομοιότητες. Μία σημαντική μερίδα των κατοίκων έχει βραχυκεφαλία, υψικρανία, λεπτοπροσωπία, έντονη λεπτορρινία, χρώμα μαλλιών σκούρο και σπανίως ανοιχτό, χρώμα ματιών κυρίως σκούρο αλλά συχνά ενδιάμεσο ή ανοιχτό. Τα γνωρίσματα που αναφέρει παραπέμπουν στον υψηλότερο, βραχυκέφαλο Διναρικό τύπο. Αναπόφευκτα μελετά τους πληθυσμούς των δυτικών Βαλκανίων για να βρει ομοιότητες. Μεταξύ των Τσακώνων βρίσκει σημαντικό ποσοστό Μεσογειακών, ενώ γενικότερα στην Κρήτη ο Μεσογειακός τύπος επικρατούσε από αρχαιοτάτων χρόνων.
Ο Hawes θεωρεί ότι οι καστανοί δολιχοκέφαλοι Μεσογειακοί κατοικούσαν στη νότια Ελλάδα, πριν την είσοδο των κυρίως βραχυκέφαλων Δωριέων. Η ιστορική τάση του κεφαλικού δείκτη στον Ελλαδικό χώρο είναι από την δολιχοκεφαλία της αρχαίας εποχής, προς την ήπια βραχυκεφαλία του σήμερα. Επισημαίνεται ότι δεν υπάρχει λόγος να συνδέουμε την ξανθότητα με την δολιχοκεφαλία. Οι δολιχοκέφαλοι της Κρήτης ανήκαν στον Μεσογειακό τύπο και η αρχαιολογία και η φιλολογία βρίσκουν διαρκώς συσχετίσεις μεταξύ της Κρήτης και της ηπειρωτικής Ελλάδας, κάνοντάς μας να θεωρούμε ότι οι πληθυσμοί προ της καθόδου των Δωριέων είχαν σχετικά κοινή καταγωγή. Κατά τον Hawes, η λέξη "ξανθός" πιθανότατα περιγράφει χρώμα μαλλιών που περιλαμβάνει και το ανοιχτό καστανό, ενώ θεωρεί ότι συνδέεται περισσότερο με βραχυκέφαλο τύπο.
Ο Hawes δίνει κάποιες φωτογραφίες που περιγράφουν τους δύο ανθρωπολογικούς τύπους. Ο αριστερά είναι Διναρικός από τα Σφακιά, ενώ ο δεξιά είναι Μεσογειακός από την δυτική Κρήτη. Έπειτα δίνεται το περίγραμμα του κρανίου σε πλάγια όψη, που αποτυπώνει την τάση βραχυκεφαλίας -και υψικρανίας- αριστερά και δολιχοκεφαλίας δεξιά.
Συμπερασματικά, ο Hawes κρίνει ότι οι περιοχές που θεωρείται ότι διαθέτουν απογόνους των Δωριέων διαθέτουν ένα βραχυκέφαλο Διναρικό στοιχείο, με υψηλό ανάστημα, με σκούρο αλλά σε εμφανή ποσοστά και ανοιχτό χρώμα μαλλιών, με σκούρο αλλά συχνά και ανοιχτό χρώμα ματιών, που αναμείχθηκε με τον κοντύτερο, σκούρο, δολιχοκέφαλο Μεσογειακό στοιχείο το οποίο αναγνωρίζεται ως ιθαγενές. Εμείς να προσθέσουμε ότι οι παλαιοανθρωπολογικές μελέτες στην Ελλάδα έδειξαν ότι η κάθοδος των Δωριέων συνοδεύεται με αύξηση του κεφαλικού δείκτη, συνεπώς δεν αποκλείεται η είσοδος Διναρικών -ή και Αλπικών- πληθυσμών, οι οποίοι μάλιστα κατοικούν μέχρι και σήμερα πλειοψηφικά στην βορειοδυτική Ελλάδα από όπου κατήλθαν οι Δωριείς.
Οι Δωριείς κατάγονταν από τον Ελλαδικό χώρο και οι περιοχές στις οποίες κατοίκησαν δεν φαίνεται να διέφεραν από τις υπόλοιπες Ελληνικές. Μάλιστα, οι περισσότερες αποικίες στη Μεγάλη Ελλαδα ήταν Δωρικές και μάλλον κυρίως Μεσογειακές μπορούμε να τις θεωρήσουμε. Η κάθοδος των Δωριέων επέφερε ένα ισχυρότατο πλήγμα, καταστρέφοντας τον Μυκηναϊκό πολιτισμό των Αχαιών-Ιώνων, φέρνοντας τους "Σκοτεινούς αιώνες" της αρχαίας Ελληνικής ιστορίας. Οι Ίωνες που συγκεντρώθηκαν στην Αττική και στην Ιωνία της Μικράς Ασίας δημιούργησαν απαράμιλλο πολιτισμό, τις τέχνες, τις επιστήμες και την καλλιέργεια του πνεύματος. Αντιθέτως, οι Δωριείς έμειναν γνωστοί για πιο κλειστές, αλλά ηρωικές, στρατιωτικές κοινωνίες. Πιθανότατα οι Ίωνες ήταν κυρίως Μεσογειακοί, τουλάχιστον στα ανώτερα στρώματα, ενώ με τους Δωριείς δεν αποκλείεται να εισήλθε για πρώτη φορά τόσο νότια στον Ελλαδικό χώρο μια Διναρική συνιστώσα.
Πολύ επεξηγηματικό άρθρο.Άρα οι Δωριείς ήταν κυρίως Διναρικοί με κάποιους Αλπικούς και Μεσογειακούς;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Δωριείς ήταν κυρίως δολιχοκέφαλοι, όπως και οι Αχαιοί. Αν διαβάσεις το άρθρο, γράφει πως υπήρχε μια διναρική συνιστώσα μεταξύ τους, η οποία είναι εμφανής ακόμα και σήμερα μεταξύ των απογόνων τους. Η συνιστώσα αυτή, ίσως από κοινού με μια ακόμα έλευση αλπικών, έφερε μια μικρή άυξηση στον κεφαλικό δείκτη των Ελλήνων της κλασσικής περιόδου, που όμως παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό δολιχοκέφαλοι.
ΔιαγραφήΠεραιτέρω, ο μεσογειακός δεν είναι ΕΝΑΣ μόνον τύπος, αλλά ένα ολόκληρο φάσμα το οποίο έχει κάποιες επιμέρους διαφορές. Οι Ινδοευρωπαίοι, ήταν κατά κύριο λόγο δολιχοκέφαλοι (Kurz) που συνοδεύονταν επίσης από αλπικούς και διναρικούς, ενώ ο χρωματισμός τους ήταν σχετικά πιο σκούρος των προγενέστερων της νεολιθικής περιόδου που ανήκαν κατά κύριο λόγο σε έναν πιο μικρόσωμο μεσογειακό τύπο, με λιγότερα κρομανοειδή στοιχεία. Επομένως και οι Ινδοευρωπαιοι είχαν μια πλειοψηφία μεσογειακών, με εντονότερα κρομανοειδή χαρακτηριστικά. Οι νορδικοί φαινότυποι, είναι μια ελαφρώς μεταγενέστερη, αποχρωματισμένη φάση αυτών των μεσογειακών κι όχι παράλληλη ή προγενέστερη.
Αυτά προς αποκατάσταση των όσων λέγονται και για να μην αιωρούνται ανοησίες. Τα παραπάνω υποστήριζαν με θεωρίες τους οι περισσότεροι ανθρωπολόγοι (συμπεριλαμβανομένων ορισμένων "νορδιστών"), αλλά τεκμηριώθηκαν από τη γενετική.
Ανώνυμε 12:48
ΔιαγραφήΕυχαριστώ για την απάντηση.Το έγραψα αυτό λόγω αυτής πρότασης:
"Ο Hawes θεωρεί ότι οι καστανοί δολιχοκέφαλοι Μεσογειακοί κατοικούσαν στη νότια Ελλάδα, πριν την είσοδο των κυρίως βραχυκέφαλων Δωριέων."
Άρα υπέθεσα ότι οι Δωριείς ήταν κυρίως Διναρικοί με μια σημαντική συνιστώσα Μεσογειακών και Αλπικών;...
Οι Δωριείς ήταν μόνο διναρικοι και αλπικοι καθόλου μεσογειακοι, όπως και οι σημερινοί Ηπειρώτες και Μακεδόνες, οι Σπαρτιάτες σήμερα δεν είναι στην πλειοψηφία τους διναρικοι γτ έχουν μιχθει με τους υπόλοιπους Έλληνες, αλλα σε μερικές περιοχές της Πελοποννήσου ακόμα κυριαρχούν οι διναρικοι και αλπικοι
Διαγραφήοι Ελληνες της Κρητης σημερα σε ποιους φαινοτυπους ανηκουν ανα ποσοστο στο περιπου?Για να πω την αληθεια ποτε δεν εχω παει Κρητη και αναρωτιεμαι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κρητη ειναι απο τα μερη της Ελλαδας που εχει αρκετους μεσογειακους και κρομανοειδεις.Αλλα νομιζω οτι το μεγαλυτερο ποσοστο της ειναι αλπικοι οπως και στην υπολοιπη Ελλαδα.
ΔιαγραφήΔυτική Κρήτη =κρομανοειδεις+διναρικοι... Ανατολική Κρήτη Μεσογειακοί+αρμενοειδης...
ΔιαγραφήΈχουμε πολλούς κρομανοειδής σίγουρα και επίσης διναρικούς καθαρούς και διναρίζοντες,εγώ τουλάχιστον στην βόρεια κρήτη βλέπω συνέχεια μίξη μεσοκέφαλους κρομανοειδής-διναρικούς.
ΔιαγραφήΟ διαχειριστής προωθεί τον αυτοχθονισμό εντέχνως και με ψευδοεπιχειρήματα, θέλοντας να ακυρώσει τον Αρχηγό, το Κίνημα και την από δεκαετίες συστηματική προσπάθεια του περιοδικού Χρυσή Αυγή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυναγωνιστές του Κινήματος μην πιστεύετε στα καλλιεργούμενα ψεύδη και μισές αλήθειες του παρόντος μπλογκ. Για τους Δωριείς και γενικότερα για την γέννηση του ελληνικού έθνους, την αναμφίβολα αρία/ινδοευρωπαική μας ταυτότητα, καθώς και τις ανθρωπολογικές μελέτες επί του ζητήματος, ανατρέξατε τα άρθρα του Αρχηγού, του συναγωνιστού Κωνσταντίνου στην εφημερίδα Εμπρός, πλειάδας συναγνωιστών που κατά το παρλθόν συνέγραψαν.
Υ.Γ. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως το παρόν μπλογκ τυγχάνει εγκωμιαστικών σχολίων των πιο θλιβερών και συμπλεγματικών υβριστών του Κιήματος, εγνωσμένων αυτοχθονιστών που παρουσιάζονται ως τάχα true, σκληροί και λοιπά κουραφέξαλα.
"να ακυρώσει τον Αρχηγό, το Κίνημα".Σιγά την Αρχηγάρα και σιγά το "Κίνημα",που τα γράφεις και με κεφαλαία.Και μόνο το οτι βαράνε μετάνοιες στα κανάλια,απαρνούμενοι την ιδεολογία τους(εαν οι μαϊμουδισμοί και τα καραγκιοζιλίκια με τις σβάστικες,τα κράνη και τα συναφή λέγονται "ιδεολογία").Και ο τελευταίος λογικός φιλοχρυσαυγήτης εχει πια διαπιστώσει οτι η Χρυση Αυγή είναι για τα σκουπίδια.
ΔιαγραφήΑγαπη, συναγωνιστη.
ΔιαγραφήΚαι εγω χρυση αυγη σκοπευω να ψηφισω στις επομενες εκλογες.
Η Χ.Α δεν εχει ιδεα για την φυλη των Ελληνων. Θεωρει Ελληνες ακομα και τους πιο αρμενοειδη Τουρκοποντιους που τυχαινει να μιλανε την ποντιακη διαλεκτο.. που κατα τ αλλα στάλα ελληνικου αιματος δεν εχουν μεσα τους.
Εδω, σε αυτο το μπλογκ, αναφερονται στην φυλετικη ανθρωπολογια, αυτην μελετανε. Δεν αναφερονται σε ιδεολογιες! Το οτι οι αυτοχθονοι πληθυσμοι πρεπει να διατηρουνται `καθαροι` ειναι αυνοητο και δεν ειναι ιδεολογια. Οι καθαροαιμες φυλες σε ολα τα ειδη ζωης ειναι ανωτερα και οι λογοι ειναι γνωστοι, δεν ειναι αποψη αυτο ουτε υποθεση, ειναι η βιολογια και συνεπως η πραγματικοτητα.
Το αν σε δυσαρεστει εσενα, επειδη προτιμας να ακους τις `φυλετικες αποψεις` του `Αρχηγου`, δεν ενδιαφερει κανεναν εδω. Ο Αρχηγος σου ουτε ανθρωπολογος ειναι ουτε επιστημονας. Ενας πολιτικος ειναι.
Μπορεις να με πεις και εμενα χρυσαυγιτη, αφου θα τους ψηφισω, ΑΛΛΑ δεν δεχομαι κανεναν μιχαλολιακο για αρχηγο μου και ουτε αποδεχομαι την γελοια θεωρια τους περι της φυλης των Ελληνων.
Η φυλη μας, πρεπει να καθαριστει και να εκδιωχθουν ακομη και πληθυσμοι που απο εσας θεωρουνται ελληνικοι!
Απο που και ως που οι Ποντιοι αρμενοειδης?Καποια ποσοστα ισως,αλλα οχι ολοι.Συην τελικη οι Ποντιοι εχουμε δειξει τον ελληνισμο μας οταν χρειαστηκε.Επιδρασεις ειναι λογικ8 να υπαρξουν,αλλωστε ο καθαρος ελληνικος μεσογειακος τυπος δεν αποτελει παρα το 20 τα εκατο του πλυθησμου πλεον.
ΔιαγραφήΚοίτα φίλε οι πόντιοι όλοι μας να όλοι μας μοιάζουμε έστω και 50-60% να είμαστε αρμενοειδης και το υπόλοιπο διναρικοι ή αλπικοι, μοιάζουμε δηλαδή όλοι σαν μίξη αρμενοειδη με Αλπικους η διναρικους αλλά κυρίως αρμενοειδης. Πάντως είμαστε ολόιδιοι με τους γεωργιανούς άρα είμαστε ότι είναι και οι γεωργιανοι που δεν ξέρω τι φυλετικός τύπος είναι, αλλα νομίζω πως καυκάσιος φιλετικος τύπος είναι, απλά δεν ξέρω κανέναν καυκάσιο φυλετικό τύπο
ΔιαγραφήΕννοώ πως ο κάθε Πόντιος μοιάζει 50 - 60% να είναι αρμενοειδης και το υπόλοιπο 40 να είναι διναρικος η αλπικός μίξη δηλαδή
ΔιαγραφήΗ Ελλαδα ηταν ειναι και θα ειναι αλπικοδιναρικη.Ολα τα κυματα ινδοευρωπαιων που ερχονται στην Ελλαδα ειτε λεγονται αχαιοι,ειτε λεγονται δωριεις,ειτε αιολεις ειναι αλπικοδιναρικοι οι οποιοι θα αναμειχνθουν με τους ντοπιους πληθυσμους που ειναι μεσογειακοι, τους λεγωμενους πελασγους,λελεγες,μινωιτες,ετεροκρητες,ετεροκυπριους κλπ που ειναι οι τροφοσσυλεκτες-κυνηγοι της νεολιθικης εποχης.Γι αυτο ο βορρας και η κεντρικη ευρωπη δεν εχουν μεσογειακους.Ο μεσογειακους φυλετικος τυπος βρισκεται σε Ελλαδα,Ιταλια,Ισπανια,κορσικη,Παραλια Μ.Ασιας.Πουθενα αλλου δεν υπαρχει μεσογειακους φυλετικος τυπος.Σε καμμια αλλη χωρα!Οι ινδοευρωπαιοι ηταν αλπικοδιναρικονορδικοι.Ο ελλαδικος χωρος ηταν παντα αλπικοδιναρικος με ενα μεγαλο ποσοστο μεσογειακων.Απο το βυζαντιο και μετα ο ελλαδικος χωρος μπασταρδοποιειτε και γινεται φυλετικη χαβουζα.Θα βρεθουν νορδικοι απο τους φραγκους(Φραγκοκρατια),διναρικοι αρβανιτιβλαχοι-σαρακατσανοι κλπ,αρμενοειδεις Ποντιοι,μικρασιατες κλπ και εννοειτε οι σαχαριοι βορειοαφρικανικοι σε κρητη και πελοποννησο που εχουν να κανουν καθαρα με σαρακηνους πειρατες και αιγυπτιους απο εκστρατειες του ιμπραημ και των πασαδων.Η μανη ειναι η περιοχη με τους περισσοτερους σαχαριοαφρικανικους ελληναραδες τυπου κασιδιαρη,μιχαλολιακου που μονο Ελληνες δεν τους λες!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ βραχυκεφαλισμος στην Ελλαδα και το καστανο μαλλι ειναι καθαροτατα δειγματα αλπικου και διναρικου στοιχειου!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήωραιο αρθρο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολυ ωραια αναρτηση
ΑπάντησηΔιαγραφήο Λευκος εθνικιστης Matthew Heimbach ειναι Αλπικος;
https://www.google.gr/search?q=Matthew+Heimbach&client=firefox-b-ab&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwis2a6gzbrYAhXMK5oKHYhICEIQ_AUICigB&biw=1920&bih=919
Αλπικός,ίσως με κρομανοειδή επίδραση!
ΔιαγραφήΡε παιδιά,ο Κασπάρωφ τι είναι?Καυκάσοειδης?
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.enabbaladi.net/wp-content/uploads/2015/12/kasparof.jpg
Καυκάσιος, ναι.
ΔιαγραφήΩραίο άρθρο,αλλά ένας σωρός άσχετα σχόλια πάλι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα υπενθυμισω πως η ινδροευρωπαικη θεωρια δεν ειναι αποδεδειγμενη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιναι γενικοτερα αποδεκτη, ομως οχι αποδεδειγμενη.
Εγω προσωπικα δεν την δεχομαι. Απο αναφορες σε αρχαια γραπτα, θεωρω πως ο ελλαδικος χωρος ηταν χωρος ``ανθρωπογενεσης``, οπως και αλλοι χωροι.
Η ινδοευρωπαικη θεωρια βασιζεται σε γλωσσικες ομοιοτητες και οχι φυλετικες!
Οι αλπικοί είναι σκουπίδια και άχρηστοι. Διναρικοί και Μεσογειακοί ftw. !
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεσογειακοι/κρομανοειδεις Ταιριάζουν Καλύτερα για την Ελλάδα...
ΔιαγραφήΟι Διναρικοι ειναι σκουπιδια και αχρηστοι και προσβάλλουν την αισθητικη μου.Οι Αλβανοι κατσαπλιαδες ειναι Διναρικοι.
ΔιαγραφήΟι επαναστάτες του έθνους ήταν σε μεγάλο βαθμό διναρικοί, δεν ντρέπεσαι να τους αποκαλείς σκουπήδια ; Δεν είναι όλοι οι Αλβανοί διναρικοί, υπάρχουν πάμπολλοι αλπικοί και μεσογειακοί ανάμεσα τους. Άσε που οι περισσότεροι Αλβανοί έχουν και ελληνικές ρίζες
ΔιαγραφήΧαζοσπορε προσεχε τι γραφεις για τους διναρικους γιατι αμα σε πετυχει κανενας απο κοντα και σε ακουσει να τα λες θα σε κανει την μουρη κιμα.Χαρης τους διναρικους χαζουλη σημερα γραφεις ελευθερα τα ελληνικα σου και δεν εχεις περιτομη στο μικρο λιλακι σου.Μιλα ομορφα για εναν φυλετικο τυπο που εσωσε την Ελλαδα απο τον οθωμανικο ζυγο.Αμα περιμεναμε απο αλπικους μπουληδες και χαζοχαρουμενους μαλθακους μεσογειακους να κανουν επανασταση ακομα με μπουργκες και χαρεμια θα ημασταν!!!
ΔιαγραφήΟι τηγανοκέφαλοι Mtebid Αλβανοί δεν έχουν καμία σχέση με τους Έλληνες.
ΔιαγραφήΟι αλβανοι ειανι αλπικοδιναρικοι με καποιους οντως mtebid!Στο βορρα οι γκεγκηδες ειναι νορδικοι.Γενικα οι αλβανοι ειναι μεγαλη ιστορια.
ΔιαγραφήΟΙ Αλβανοι ειναι Διναρικοι για αυτο ειναι τετραγωνοκεφαλοι.Η συγκριση μεταξυ Διναρικων και Αλπικων ειναι αστεια.Οι Αλπικοι μπορει να εχουν μειονεκτηματα αλλα σαφως υπερεχουν πνευματικα απο τους Διναρικους. Ειναι σαν να κανει καποιος συγκριση μεταξυ των Γαλλων που ειναι κατα βαση Αλπικοι και των Αλβανιαριδων που ειναι κατα βαση Διναρικοι.Αν προτιματε τους Αλβανους τοτε εχετε σοβαρο προβλημα.
ΔιαγραφήΗ Γαλλία ειναι μαλθακό και φλωρικο έθνος και αυτο οφείλεται στους αλπικούς,νορδικους και τους κρομανοειδεις που εχει.Η Αλβανία ειναι αλπικό διναρικοι και νορδικοί στο βορρά.Στο νότο δε παιζει και μεσογειακός.Κανενα απο τα δυο κράτη δεν ειναι παράδειγμα προς μίμηση ουτε προτιμάμε κανενα.Η Γαλλία σε 20χρονια με την άνοδο του Ισλάμ θα εχει γίνει χαλιφάτο.
ΔιαγραφήΟι Γάλλοι είναι μαλθακοί και φλώροι λόγου του εκφυλισμού και της έντονης επιρροής του πολιτιστικού μαρξισμού που ιστορικά είχε πρωταγωνιστικό ρόλο και στην Γαλλία. Οι αλπικοί και κρομανοειδείς είναι όντως φλώρικες φυλές αλλά οι νορδικοί όχι, τουλάχιστον όχι στην φυλετικά υγιείς της μορφή.
ΔιαγραφήΗ μαχητικότητα των Αλβανών είναι ίσως το μόνο παράδειγμα προς μίμηση σε αυτό το έθνος. Ειδικά για τους μπούλιδες πουτσόφλωρους Νεοελληνέζους πρέπει να είναι παράδειγμα...
ΔιαγραφήΤι ειναι οι νορδικοι;χαχαχαχαχαχαχα για ριξε μια ματια στα σκανδιναβικα κρατη και στη Μ.Βρεττανια.Επισης ριξε μια ματια στην Γερμανια και στην Γαλλια.Η Γαλλια δεν ειχε μαρξισμο αλλα φιλελευθερισμο και αντισυντηριτισμο.Οι αλπικοι,κρομανοειδεις,νορδικοι,μεσογειακοι,ατλαντοειδεις ειναι χαπατα της νεας ταξης,του αντισωβινιστικου πατριαρχικου προτυπου και υπηρετες του φεμινισμου και της νεοφιλελε εποχης που στο βωμο του υλισμου και της κονομας πουλαμε και την μανα μας.
ΔιαγραφήEπισης ενα αλλο μαλθακο φλωρικο και γυναικοτο νορδικο κρατος ειναι η ολλανδια!Τον προηγουμενο μηνα ημουν ροττερνταμ και στις 26 του μηνος θα ξαναπαω στον κολλητο μου.Οι 7/10 ειναι καραπουσταρια του κερατα που μπαινεις μεσα σε παμπ και σε κερνανε για να τους φιλησεις το παλαμαρι.Οι δε γυναικες τους τον τρωνε απο τον καθε βρωμιαρη μουσουλμανο με την περιτομη και το καταμαυρο κεφαλακι.
ΔιαγραφήΓι αυτό έγραψα στην φυλετικά υγιείς της μορφή. Οι νορδικοί σήμερα δεν είναι φυλετικά υγιείς όπως υπόλοιποι λευκοί γι αυτό βλέπεις και βλέπουμε αυτά τα εμετικά και αποκρουστικά φαινόμενα στις χώρες τους. Εκφυλισμός το ονομάζουμε αυτό. Οι φυλετικά υγιείς Νορδικοί των ΕΣ ΕΣ ξεπάτωσαν μέχρι και τους απογόνους του Λεωνίδα και του Περικλή πάντως
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=N3J5Ns1_XM4&t=24s (Δωριείς!!!)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΑΝΤΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΗΜΑΝΘΕΙ ΟΤΙ ΣΩΖΟΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΟΜΕΣ ΕΠΙΦΑΝΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΩΝ (ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ-ΑΡΧΙΔΑΜΟΣ) ΠΑΡΑΠΕΜΠΟΥΝ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΣΤΟΝ ΚΡΟΜΑΝΟΕΙΔΗ ΤΥΠΟ......ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΟΤΙ ΟΙ ΚΡΟΜΑΝΟΕΙΔΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΕΙΘΑΡΧΗΜΕΝΟΙ,ΥΠΑΚΟΥΟΙ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ .....ΙΣΩΣ ΥΠΗΡΧΕ ΣΤΟΥΣ ΔΩΡΙΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΚΡΟΜΑΝΟΕΙΔΗ ΣΥΝΙΣΤΩΣΑ (ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΝΑΡΙΚΗ), Η ΟΠΟΙΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΜΗ ΕΠΙΜΕΙΞΙΑΣ ΤΩΝ ΟΜΟΙΩΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΚΤΗΜΕΝΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ (ΠΟΥ ΛΟΓΙΚΑ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΑΝ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΑΛΠΙΚΟΥΣ).......
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΝΤΙΘΕΤΑ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΤΕΤΟΙΟΙ ΑΥΣΤΗΡΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ,ΕΙΧΑΜΕ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΑ ΦΥΛΕΤΙΚΗ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤ'ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ.........ΙΣΩΣ ΕΤΣΙ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΤΟ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΑΡΓΟΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΩΣ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΚΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΕΦΘΙΝΕ..........
ΔΙΟΤΙ ΟΠΩΣ ΟΡΘΑ ΕΓΡΑΦΕ Ο ΓΚΟΜΠΙΝΩ "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΘΥΓΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ.....ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΦΥΛΕΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Η ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΠΤΩΣΗΣ......"
Αφου οι αρμενοειδης ειναι μαλθακοι και αχρηστοι,οι Ποντιοι πως ξεκινησαν ολοκληρο ανταρτικο ρε μαλακες?Και χωρις ουσιαστικη βοηθεια σε αντιθεση με τον Κεμαλ που τα πηρε απο τον Μογγολο-Λενιν?Οι Κυπριοι οπου χωρις βοηθεια απο Ελλαδα και Δυση το 74' νεες θερμοπυλες δημιουργησε!!Επισης,οι Ποντιοι ειναι ολοι μαζι 2,500,000 εκκατ. ανετα θα εκαναν κρατος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΝΤΙΟΙ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ.......ΠΟΝΤΙΟΣ ΙΔΡΥΣΕ ΤΗ ΠΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (ΤΡΙΕΨΙΛΙΤΕΣ)........ΠΟΝΤΙΟΙ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΗΤΑΝ ΚΥΡΙΩΣ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΝΙΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΕΑΜ ΤΟ 42-44....ΠΟΝΤΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΕΝΔΟΞΟΤΕΡΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΘΝΙΚΟΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ ΜΑΧΗΤΗΣ (ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΣ ΦΟΥΛΙΔΗΣ)..........
ΔιαγραφήΙσχύουν αυτά που λες, αλλά υπήρχαν και πόντιοι κομουνιστές αρκετοί. Αλλά σήμερα οι περισσότεροι αν όχι όλοι πόντιοι πατριώτες-εθνικηστες είναι. Επίσης μην ακούς τις βλακιες που λένε ότι δεν υπήρχαν αρμενοειδης στην αρχαία Ελλάδα. Λοιπόν οι πόντιοι υποτίθεται πως είμαστε απόγονοι των ιωνιτων (Ίωνες), γράψε ιωενς φιλόσοφοι και δες πως μοιάζουν τα αγάλματα τους, σαν τους σημερινούς πόντιους είναι. Και λένε ότι υπήρχαν μεσωγειακοι στην πλειοψηφία και λίγοι διναρικοι και αλπικοι βλακιες λένε, μόνο απο αρχαίους Αθηναίους εξέτασαν τα κρανία και έβγαλαν γνώμη για όλοι την Ελλάδα, δεν γίνετε αυτό, αφού οι Μακεδόνες ήταν πιο ανοικτοχρωμοι από τους Αθηναίους για παράδειγμα, άρα η πλειοψηφία των Μακεδόνων μάλλον ήταν διναρικοι, οι μεσωγειακοι είναι πιο σκούροι. Σε κάθε πόλη ήταν διαφορετικοί οι Έλληνες, ή μάλλον κάθε φύλο ήταν διαφορετικό (Δωριείς Ίωνες κτλπ
ΔιαγραφήΟι εν Αμερικη λευκοι εθνικιστες θελουνε να νομιζουνε ότι οι Δωριείς ηταν τιποτα Δανέζοι π.χ. Οχι ολοι βεβαια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλη Χρονια μαγκες.
Ο Τυρταίος αναφέρει ως κοιτίδα των Δωριέων την Ερινεό της Δωρίδας, η οποία βρίσκεται στη Φωκίδα. Από τη Δωρίδα προέρχεται και το όνομα των Δωριέων. Ο Θουκυδίδης [1.107.2, 3.92.3] αναφέρει τη Δωρίδα ως "μητρόπολη" των Λακεδαιμονίων.
ΑπάντησηΔιαγραφήAYTO ΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟ. Οπως και αυτό που γράφει ο Πλάτων, οι πόλεις της Δωρίδας που έλαβαν μέρος στον Τρωϊκό πόλεμο είναι οι : Κυπάρισσος , η Πυθώ, η Κρίσα(σημερινό Γαλαξίδι), Η Δαυλίδα, η Παναπέα. Γι'αυτό και δεν αναφέρεται στον Ομηρο η Δωρίδα ώς συμμετέχουσα στην εκστρατεία , η πόλη Πυθώ μετονομάσθει σε Δωρίς, αργότερα , μετά την λήξη του πολέμου 1220π.χ. περίπου
Δέν υπάρχει κάθοδος ανύπαρκτων 'Ινδοευρωπαίων' από βορρά. Ολες οι εσωτερικές μεταναστεύσεις των Δωρικών φύλων της κεντρικής Ελλάδας ,προς Ηπειρο, και Μακεδονία, - Θράκη όπως επίσης και βορειότερα έως τον Ιστρον ποταμό είναι ακτινικές με κέντρο την σημερινή Κεντρική Ελλάδα και Θεσσαλία, τα υπόλοιπα φαιδρά είτε γράφονται από 'πονηρούς' ,είτε γράφονται για να περιγράψουν την ιστορία των μεταναστεύσεων των κατοίκων της υπόλοιπης Ευρώπης μεταγενέστερα ή βορειότερα του Ιστρου(Δούναβη) που δεν μας αφορά άμεσα, όσον αφορά τον χώρο της Αιγηίδας και γενικότερα της ανατολικής μεσογείου οι πηγές όλων αναφέρονται απλά σε εσωτερικές μεταναστεύσεις-μετακινήσεις, από την Εστία της σημερινής κεντρικής Ελλάδας και Θεσσαλίας.
"Δωριέας'
Ισως για αυτο να υπαρχει διναρικοτητα στους Αρβανιτες;
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαχαχαχαχαχ, πρώτον οι Αχαιοί δεν είναι Ίωνες, δεύτερον οι Ίωνες με βάση αγαλμάτων αρχαίων ιωνων φιλοσόφων όπως, Ηράκλειτος (Εφεσος) , Θαλής (Μίλητος) , Εμπεδοκλής (Ιωνάς αλλά από την Νότια Ιταλία), Αναξαγόρας (κλαζομενες), Παρμενίδης (Ιωνάς από νότια Ιταλία), ξενοφάνης (κολοφωνα), Πυθαγόρας (Σάμος), αναξιμανδρος (Μίλητος), φερεκυδης (Σύρος) και πόλοι άλλοι, αλλά και Όμηρος που τον αναφέρατε κιόλας, αν δείτε τα αγάλματα τους ή εικονογραφιες ή που τους κάνουν σε φωτογραφίες πως θα έμοιαζαν με ανθρώπινη μορφή και όχι σε άγαλμα, μοιάζουν με τους σημερινούς πόντιους (αρμενοειδης όπως μας λέτε) άρα και οι Ίωνες ήταν βραχυκεφαλοι και συγκεκριμένα αρμενοειδης. Που λέτε και ότι δεν είμαστε Έλληνες οι πόντιοι, τότε ούτε και αυτοί ήταν Ελληνες
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΟΙΠΟΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΙΝΔΟΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝΑΦΕΡΕΣΤΕ...ΚΑΙ ΤΟ ΔΩΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΥΠΕΡΤΕΡΕΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΜΕΣΩ ΤΟΥ DNA...ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟ...ΚΑΙ Ο 1ος,2ος,3ος ΑΠΟΚΙΣΜΟΣ ΕΓΙΝΕ ΓΙ ΑΥΤΟΝ ΤΟ ΛΟΓΟ, ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΕΡΙΣΧΥΣΕΙ ΤΟ ΔΩΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ, ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΛΟΓΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΡΑΝΙΑΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ...
ΑπάντησηΔιαγραφή