Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

O Spengler για τη σύνδεση αίματος και πολιτισμού


"Έτσι όμως αισθάνεται ο ξένος ολόκληρο τον πολιτισμό μας, την αποφασιστική κατεύθυνση των κλιτών των ναών μας και της διάρθρωσης των ορόφων όλων των προσόψεων, της προοπτικής βάθους της ζωγραφικής μας, την πορεία της τραγωδίας και της αφήγησης, αλλά και της τεχνικής και ολόκληρης της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής μας. Αυτόν τον ρυθμό τον έχουμε στο αίμα μας και γι’ αυτόν τον  λόγο δεν τον προσέχουμε. Αν συνυπάρξει με τον ρυθμό μιας ξένης ζωής, το αποτέλεσμα θα ήταν μια ανυπόφορη δυσαρμονία."



O Oswald Spengler ήταν Γερμανός ιστορικός και φιλόσοφος, με πολυετείς σπουδές σε διάφορα πανεπιστήμια. Έγινε διάσημος με το βιβλίο του Η Παρακμή της Δύσης, που εκδόθηκε στα τέλη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Περιέγραψε την παρακμή του δυτικού πολιτισμού, τον οποίο έβλεπε να κλείνει σταδιακά τον κύκλο του, καταδεικνύοντας ως τις βασικές αιτίες...
την κυριαρχία του χρήματος, την απουσία πνευματικότητας και την μαζική κουλτούρα. Το έργο ήταν πεσιμιστικό και σε ορισμένα σημεία σκοτεινό, παρόλα αυτά προκάλεσε αίσθηση για τον τρόπο που περιέγραψε την πορεία των πολιτισμών σε κύκλους, έκανε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και ο ίδιος καθιερώθηκε ως μορφή στον χώρο της σύγχρονης σκέψης.

Ο Spengler διέκρινε ότι το αίμα συνδέεται με την πολιτισμική δημιουργία. Μπορεί να έβλεπε την φυλή κάπως μεταφυσικά, όμως είναι ξεκάθαρο ότι το αίμα, δηλαδή ο βιολογικός παράγοντας, λαμβάνεται υπόψη και θεωρείται ότι ρυθμίζει δραστικά τον εσωτερικό μας κόσμο και συνεπώς την εξωτερίκευσή του υπό μορφή τέχνης. Έτσι, ο Spengler συμπεραίνει ότι ο αλλόφυλος δεν μπορεί να έχει τις ίδιες αισθητικές και κοινωνικές προτιμήσεις, με αποτέλεσμα οποιαδήποτε συνύπαρξη αλλοφύλων να οδηγεί σε δυσαρμονία στην πολιτισμική έκφραση. Το βλέπουμε και σήμερα στις κατακερματισμένες πολυφυλετικές κοινωνίες, όπου πολιτισμικά δεν υπάρχει κανένα σημείο επαφής με πνευματικό βάθος. Συμπερασματικά, το αίμα επιδρά στις κοινωνικές, αισθητικές και πολιτισμικές προτιμήσεις, καθορίζοντας την μορφή του πολιτισμού.

8 σχόλια:

  1. Ο Σπένγκλερ ήταν και μεγάλος Εθνικιστής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αναφέρετε πως "μπορεί ο Σπέγγκλερ να έβλεπε τη φυλή κάπως μεταφυσικά" εν είδει κριτικής. Όμως η Φυλή ήταν, είναι και θα είναι όσο υπάρχει πρωτίστως μια μεταφυσική κατηγορία και οι φυλές πάνω από όλα μεγάλες ψυχικές ενότητες. Μεταφυσική άλλωστε σημαίνει "λόγος περί του όντως όντος", δηλ. λόγος περί της αληθινής ουσίας των πραγμάτων, και άρα περί της αληθινής σημασίας της φυλής η οποία αποκρυσταλλώνεται στους μύθους, στην τέχνη και στην ηθική και αισθητική ενός λαού. Η βιολογική πτυχή είναι έσχατη κατηγορία και προιόν της επιστήμης του 19ου αιώνα και μόνο, γι' αυτό και διέπεται από δημοκρατισμό,υλισμό, δαρβινισμό και εξισωτισμό. Στην επιστήμη αναζητά τη φυλή όποιος δεν τη διαθέτει πηγαία μέσα του, έχει δηλ. μια σχέση τεχνητή, διανοητική και άψυχη με αυτήν, γι' αυτό και την κατακερματίζει και τη διαστρεβλώνει. Ο αρχαικός Έλληνας ή και ο ανώνυμος χωρικός της υπαίθρου γνώριζαν ασυνειδήτως τι είναι φυλετικά ευγενές και τι κατώτερο και τα απέδιδαν στα ομηρικά έπη και στα δημοτικά τραγούδια πανομοιότυπα. Ο σύγχρονος νεοέλληνας των κοσμοπόλεων (όπως και ο αντίστοιχος σύγχρονος Ισπανός, Γερμανός, Σουηδός κλπ) δεν γνωρίζει μέσα του τι είναι η φυλή, τι είναι ευγενές φυλετικά και τί χυδαίο, και προσπαθεί να το μάθει με σκίτσα και φυλετικές κατηγοριοποιήσεις και ποσοστώσεις. Και έτσι είναι καταδικασμένος να καταστραφεί, γιατί το Αίμα αν δεν μιλάει μέσα σου ασυνειδήτως σημαίνει πως δεν το διαθέτεις.
    Γι' αυτό και οι μεγάλοι φυλετιστές ξεκινώντας από τον Χ.Σ. Τσάμπερλαιν, προχωρώντας στον Ά. Ρόζεμπεργκ και καταλήγοντας στον Ι. Έβολα αντιμετώπιζαν τη φυλή μεταφυσικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ακόμη και σήμερα στα απόμερα χωριά, κυρίως των ορεινών όγκων, που έχουν μείνει καλύτερα προφυλαγμένοι από τη σαβούρα του αστικού πολιτισμού, οι κάτοικοι ξέρουν τι είναι φυλετικά ευγενές. Όταν λέγε πως αυτός-ή είναι "νεραιδογέννητοι" αναφέρονται σε συγκεκριμένα φυλετικά γνωρίσματα που στη φυλετική ψυχή δηλώνουν ανωτερότητα. Ενώ όταν αποκαλούν κάποιον "μαυροτσούκαλο" ή "γύφτο" και πάλι η φυλετική αισθητική είναι αυτή που μιλάει και κανένα βιβλίο ανθρωπολογίας. Γι' αυτό και σύμφωνα με τη σπεγγλεριανή ερμηνεία οι άνθρωποι του χωριού διαθέτουν αίμα και ψυχή, ενώ οι άνθρωποι των πόλεων βιβλία, χάρακες και εργαλεία κρανιομετρίας. Οι πρώτοι είναι Φυλή, οι δεύτεροι απλώς και μόνο ξεψυχισμένη διάνοια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φυσικά και η Φυλή διαθέτει μεταφυσική διάσταση.Απλά δεν είναι αποδείξιμη.Αφήνεται στο κριτήριο του καθενός ή πιο συλλογικά,στο κριτήριο ενός Έθνους.
    Κάποιος που ασχολείται αυστηρά με φυλετική ανθρωπολογία και ταξινομήσεις, ασχολείται κυρίως με τον φαινότυπο και τα ψυχικά γνωρίσματα.Και αυτό είναι το σωστό.
    Η όποια μεταφυσικότητα της Φυλής,πρέπει να ανακαλυφθεί και να βιωθεί από εμάς τους ίδιους,αφού δεν είναι μετρήσιμη όπως η κρανιομετρία κτλ.Ανήκει σε άλλη διάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "ψυχή είναι η Φυλή εκ των έσω ορωμένη"
    Αλφρεντ Ρόζεμπεργκ.
    Καλό θα είναι κάποια στιγμή να διευκρινιστεί και η φυλετική θεώρηση του συγγραφέα του Μύθου του 20ου αιώνα. Κι αυτό γιατί στην Ελλάδα, λόγω άκρατου συναισθηματικού και κομπλεξικού επαρχιωτισμού, πολλοί νιώθουν άσχημα με όσα αναφέρει για τους λόγους που οδήγησαν στην άνοδο και πτώση της αρχαίας Ελλάδας. Κακώς, και μάλιστα σε εποχή όπου ζούμε μια γιγαντιαίων διαστάσεων φυλετική αποσύνθεση σε Ελλάδα και Ευρώπη, με πανομοιότυπα πνευματικά και ψυχικά γνωρίσματα που έπληξαν τον σαπισμένο ελληνορωμαικό κόσμο κατά τα τέλη της Αρχαιότητας. Ο Ρόζεμπεργκ, αν και αναφέρεται στον Βόρειο-Άριο Άνθρωπο, δίνει διάσταση πρωτίστως ψυχική και μόνο δευτερευόντως φυσική-ανθρωπολογική. Γι' αυτό και στον Μύθο δεν υπάρχουν αναφορές σε κρανία ή σκελετούς, παρά μονάχα σε φυλετικά γνωρίσματα που αποτυπώνονται στα έπη και στην τέχνη (Όμηρος, Βέδες, Νιμπελούνγκεν, γοτθική ζωγραφική κλπ). Και επίσης με μεγάλη δεξιοτεχνία παρουσιάζει τις ψυχικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των βόρειων-άριων πολιτισμών: η ελληνική τέχνη αποδίδει το φως και την αρμονία, η γοτθική τέχνη την εσωστρέφεια και την αναζήτηση του απολύτου, η ρωμαική την τραχύτητα και απλότητα κ.ο.κ. Όλοι όμως οι βόρειοι-άριοι πολιτισμοί, ως ηλιακοί, τείνουν προς την ανωτερότητα. Ο Βόρειος-Άριος, κατά τον Ρόζεμπεργκ, είναι προπάντων ψυχισμός και πνευματικότητα, δηλ. Αίμα και Ήθος που σχηματοποιείται σε Μύθο, αντίπαλος του οποίου παρουσιάζεται ο προσωασιάτης, ο οριενταλικός άνθρωπος, ο Σημίτης που προάγουν έναν πολιτισμό Δόγματος. Γι' αυτό και στο έργο απουσιάζουν οι συστηματικές αναφορές σε διναρικούς, κρομανοειδείς, αλπικούς κ.ο.κ.). Με άλλα λόγια, ο Ρόζεμπεργκ παρουσιάζει μια φιλοσοφία της ιστορίας και του πολιτισμού, όπως και ο Σπένγκλερ, και όχι μια βιολογική ιστορία, όπως αποπειράται ανεπιτυχώς ο Χανς Γκύντερ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. https://scontent-sof1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/64779_838178499574585_7161461062899313589_n.jpg?oh=5a722bdc0b2552983dc5015ee775c157&oe=59EFA0D6

    φυλετικος τυπος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αρμενοειδής και Μεσογειακός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Οι διαχειριστές του ιστολογίου δεν φέρουν καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών τους.